جت فن تونلی

جت فن تونلی | مشخصات و قیمت انواع جت فن تونلی

به ‌طور کلی می‌ توان گفت، جت فن‌ ها، فن ‌های محوری هستند که برای تخلیه هوا در شرایط مختلف استفاده می‌شوند. یکی از اصلی‌ترین وظایف جت فن‌ های تونلی کمک به تخلیه دود خودروهای در حال حرکت و دود ناشی از آتش در صورت حادثه است. از کاربردهای دیگر جت‌ فن‌ ها، استفاده در مکان ‌های دارای تأسیسات زیرزمینی، پارکینگ‌ ها و تونل ‌های مترو است. یکی از جدی ‌ترین چالش ‌ها در پارکینگ ‌های زیرزمینی و تونل ‌ها، تجمع و غلظت گازهای سمی همچون مونواکسید کربن و اکسید نیتروژن است و افزایش میزان غلظت می ‌تواند برای کاربران بسیار خطرناک باشد. قیمت یک جت فن تونلی به ابعاد و کیفیت آن جت فن بستگی دارد. اگر به دنبال طراحی یک سیستم جت فن تونلی هستید، در ادامه می‌بینید که باید چه مواردی در نظر بگیرید.

انتخاب و خرید جت فن تونلی مناسب به مواردی همچون ارتفاع و طول تونل بستگی دارد. اما چطور می ‌شود متوجه شد که از چه جت فنی با چه ابعاد و کیفیتی لازم است استفاده شود. این سؤال را شبیه‌ سازی کامپیوتری پاسخ خواهد داد. پس اولین مرحله برای خرید جت فن تونلی، شبیه‌ سازی کامپیوتری سیستم است. در شبیه‌ سازی کامپیوتری، همه جزئیات و اهداف سیستم در نظر گرفته می ‌شود. علاوه بر تخلیه دود و گازهای ناشی از خودروها و حادثه آتش ‌سوزی، یکی از مهم‌ ترین موارد دیگر، فراهم آوردن امکانِ رسیدن آسان خدماتی همچون آتش‌ نشانی و اورژانس در صورت وقوع حادثه است.

در بررسی قیمت جت فن تونلی و هزینه راه ‌اندازی سیستم تهویه برای تونل ‌های، می‌توان گفت استفاده از جت فن تونلی از این حیث به ‌صرفه است که در سیستم‌ های این ‌چنینی، جت فن‌ ها بدون نیاز به داکت و مسیر انتقال گاز و دود نصب می‌ شوند و فضای کمتری را نیاز دارند. همین مسئله، هزینه را بسیار پایین می ‌آورد. امّا در این سیستم‌ ها معمولاً از چند فن‌ کمکی برای تأمین هوای تازه و انتقال هوا نیز به کار می ‌رود.

عوامل تعیین ‌کننده نوع جت فن تونلی

اینکه قیمت نهایی سیستم طراحی‌ شده چقدر خواهد بود و چه نوع جت فنی را باید خرید، بستگی به عواملی دارد که نوع جت فن تونلی را تعیین می ‌کنند. در ساخت این جت‌ فن ‌ها از جدیدترین فنّاوری استفاده می ‌شود، چراکه عملکرد مطلوب، بازدهی بالا، کمتر بودن سروصدا و استانداردهای امنیتی در این سیستم ‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین از جدیدترین ابزارها برای ساخت جت فن ‌های تونلی استفاده می‌ شود. امّا این ملاک‌ ها چگونه تعیین می ‌شوند؟ با استفاده از شبیه ‌سازی CFD فضای تونل که یکی از مهم ‌ترین و اولین مرحله در طراحی سیستم جت فن تونلی است، می‌توان تمام اجزای فن شامل شکل هندسی تیغه‌ها، پره‌ های کمکی و فرم بنده فن را به‌صورت ایرودینامیک و در حالتی که بیشترین بازدهی را بدهد، بهینه‌ سازی کرد.

خرید جت فن تونلی

در طراحی CFD با تغییر ویژگی‌های جت فن، تأثیر آن بر سیستم بررسی می‌ شود. امّا به‌ طور کلی، می ‌توان عوامل تعیین ‌کننده در تعیین میزان تهویه مناسب را در موارد زیر خلاصه کرد:

  • ارتفاع تونل، در ارتفاع کمتر، غلظت دودهای اگزاست بیشتر خواهد بود.
  • محیط، مساحت و مسیرهای تونل
  • میزان شیب تونل، شیب تونل منجر به فعالیت بیشتر خودروها و درنتیجه افزایش غلظت گازهای اگزاست است.
  • استاندارد میزان انتشار ترافیک، وابسته به میانگین عمر خودروهای عبوری است.
  • نوع موتور خودروها (بنزینی، سوخت CNG یا LPG، گازوئیل یا خودروهای الکتریکی)
  • میانگین سرعت عبوری ترافیک از مسیر تونل
  • ضریب عمر موتورها و مبدل‌های کاتالیزوری
  • ترکیب ترافیک (درصد کامیون ‌ها، اتوبوس‌ ها، وانت ‌ها، ون ‌ها یا خودروهای شخصی)
  • وزن بار کامیون و کامیونت ‌ها
  • استاندارد محدودیت ‌های غلظت گازهای CO، NOx و میزان دید در تونل
  • سرعت ترافیک عبوری و محدودیت ‌های انتشار آلودگی در صورت فعال بودن کارگاه جاده ‌سازی در محیط

در بررسی قیمت جت فن تونلی و هزینه راه‌ اندازی سیستم تهویه برای تونل‌های، می ‌توان گفت استفاده از جت فن تونلی از این حیث به ‌صرفه است که در سیستم ‌های این‌چنینی، جت فن ‌ها بدون نیاز به داکت و مسیر انتقال گاز و دود نصب می ‌شوند و فضای کمتری را نیاز دارند.

درنهایت می ‌توان گفت، ابتدا شبیه‌ سازی CFD صورت می ‌گیرد، سپس تمام اجزای فن تعیین می ‌گردد. اجزای فن نیز تعیین ‌کننده قیمت نهایی آن است. البته شرکت ‌های تولید کننده، اختلاف قیمت نیز دارند که می ‌توان آن را نیز در خرید جت فن تونلی مؤثر دانست.

دیگر ویژگی ‌ها در سیستم جت فن تونلی

جت‌ فن ‌های تونلی می توانند توسط اینورتر کنترل شوند. سنسورها یا دیتکتورهای مونواکسید کربن و نیتروژن اکسید نیز دو مورد جانبی در جت فن‌ های تونلی هستند که معمولاً استفاده از آن ‌ها لازم است. استفاده از این دیتکتورها برای اطمینان‌ حاصل کردن از تهویه مناسب تونل در هر شرایط ترافیکی است. به ‌علاوه در صورت وقوع حادثه آتش ‌سوزی، اطمینان حاصل کردن از تخلیه افراد از تونل و رساندن خدمات اورژانسی به نقطه آتش‌ سوزی بسیار اهمیت دارد. سیستم ‌های تهویه تونلی را می‌توان به شکل زیر نیز دسته ‌بندی کرد:

  • سیستم تهویه تونلی عرضی
  • سیستم تهویه تونلی نیمه – عرضی
  • سیستم تهویه طولی

در هر سه نوع سیستم یادشده می ‌توان از جت فن یا از فن‌های محوری بزرگ استفاده کرد. البته ترکیبی از این دو نوع نیز می ‌تواند در نظر گرفته شود تا در شرایط خاص ازجمله آتش‌ سوزی بتوان عملکرد مطلوب را دریافت کرد. در آنالیز قیمت نهایی سیستم می ‌توان گفت که در حالت تهویه طولی، هزینه اجرا و عملکرد، حداقل خواهد بود. متداول ‌ترین روش معمولاً استفاده از جت فویل که در آن تخلیه با سرعت نسبتاً بالایی صورت می ‌گیرد.

قیمت جت فن تونلی

در سیستم‌ های تهویه تونلی عرضی و نیمه‌ عرضی معمولاً از فن‌های محوری بزرگ استفاده می ‌شود. در این سیستم‌ ها، برخلاف جت‌ فن‌ ها، هوا از طریق  و کانال ‌ها وارد تونل و از آن تخلیه می ‌شود. در این شرایط، معمولاً از چند فن به‌صورت موازی استفاده می ‌شود تا شرایط موردنیاز برای تهویه تونل فن به دست آید. به همین دلیل، هزینه طراحی و اجرای سیستم تهویه تونلی عرضی و نیمه عرضی، بالاتر از سیستم تهویه تونلی به کمک جت فن تونلی است.

در سیستم‌ های تهویه تونلی معمولاً از سنسورها یا دیتکتورهای مونواکسید کربن و نیتروژن اکسید برای ارزیابی غلظت آلاینده‌ ها استفاده می‌شود، که بر قیمت جت فن تونلی و هزینه‌ نهایی سیستم، مؤثر خواهد بود.

در بحث قیمت‌ گذاری سیستم‌ های تهویه تونلی، می‌توان گفت شبیه‌ سازی اولیه سیستم، همه چیز را مشخص می ‌کند. هزینه‌ های اجرایی سیستم، جنس تیغه‌ ها، نوع جت‌ فن، قطر جت فن و… همه و همه تعیین ‌کننده قیمت سیستم هستند. به‌ علاوه ویژگی‌ های خاص تونل، منجر می ‌شود تا در طراحی جت فن تونلی از موارد جانبی همچون تشخیص‌دهنده‌ ها یا دیتکتورهای گازهای آلاینده یا از فن‌های کمکی استفاده می ‌شود که همه این‌ ها بر روی قیمت نهایی تأثیرگذار هستند. پس برای یافتن متریال لازم در طراحی سیستم تهویه تونلی، حرف اول را شبیه‌ سازی می ‌زند.