سیستم های تهویه دود پارکینگی در ساختمان بهطور معمول در دو نوع کانالی و همراه با جتفن اجرا میگردد. در سیستم های تهویه پارکینگ به روش کانالی، با استفاده از کانالهای تخلیه دود و هوای جبرانی، فرایند تهویه هوای پارکینگها به روش سنتی انجام میپذیرد.
یکی از بزرگترین مزایای این روش سنتی، هزینه نسبتا پایینتر سامانه تهویه دود است. هرچند، برای اجرای کانالها در زیر سقف طبقات، لازم است فضای مورد نیاز جهت تامین ارتفاع مجاز در پارکینگها فراهم باشد.
درمقابل تهویه پارکینگی با کانالکشی، سیستم های مدیریت و کنترل دود جدید از جتفنهای پارکینگی جهت هدایت دود و محصولات احتراق به سمت محل فنهای تخلیه پارکینگ استفاده میشود. در این نوع سامانههای تهویه پارکینگی مدرن، علاوه بر امکان مدیریت و کنترل دود در فضاهای مشخص بهصورت جداگانه، الزاما نیازی به روشن کردن تمام فنهای سامانه تهویه پارکینگی نمیباشد. جتفن های تهویه پارکینگ با ایجاد مومنتوم مشخص در محل نصب خود، جریان هوای همراه با آلایندههای ناشی از دود خودروها، و یا دود ناشی از حریق در فضای پارکینگ را در جهت معین هدایت میکنند.
قابلیت نصب در پارکینگهایی با محدودیت ارتفاع، امکان کنترل بخشهای مختلف پارکینگ به صورت مستقل، توزیع یکنواخت جریان هوا در سطح پارکینگها و عملکرد پربازده در هدایت و تهویه هوای پارکینگها از جمله مزایای اصلی سامانههای تهویه دود به روش جتفنی هستند.
شرکت AIRONN باتوجه به ارزیابی نیاز بازار ساختمان در این بخش، گستره وسیعی از انواع فنهای تخلیه دود (Axial Smoke Extraction Fans) و جتفنهای گریز از مرکز (Radial Jetfans)، محوری دایروی (Axial Round Jetfans)، محوری با مقطع بیضی (Axial Oval Jetfans)، محوری هشتوجهی (Axial Octagonal Jetfans) و خمیده (Axial Banana Jetfans) را تولید مینماید.
سامانه تهویه دود پارکینگی در ساختمان علاوه بر فنهای تخلیه دود و جتفنها، شامل فنهای هوای جبرانی پارکینگ، دمپرهای موتوردار دود و هوای تازه، حسگرهای (دتکتور) کربنمونوکسید، اینورتر فرکانس و تابلو کنترل و فرمان سیستم میباشد. درباره سیستم های تخلیه دود آتریوم ها و انواع سیستم هدایت دود پارکینگ بیشتر بدانید.