Categories: مقالات

لیست مشخصات و قیمت جت فن پارکینگ ارزان (۲۰۲۱)

در مقاله حاضر قصد داریم به طور ویژه به بحث درباره جدیدترین و به‌روزترین سیستم تهویه پارکینگ بپردازیم. بله درست حدس زدید، هدف ما از ارائه این مقاله تشریح جت فن پارکینگ است. پس از ارائه مطالبی در خصوص جت فن به بیان عوامل تأثیر گذار بر قیمت جت فن پارکینگ خواهیم پرداخت. لیست جت فن های قدرتمند مشاهده نمایید.

جت فن پارکینگ چیست؟

با توجه به گسترش جمعیت و گنجاندن افراد و وسایل زیاد در یک محیط و در پی آن ساخت و سازهای زیر زمینی به صورت چند طبقه نیاز بشر را به سمتی سوق داد تا به ساخت سیستم‌های تهویه روی آورد. با روی کار آمدن سیستم تهویه، به تدریج نقاط قوت و ضعف این سیستم با توجه به حجم و اندازه محیط شناسایی شد. در آخر توانستند با بهره گیری از تکنولوژی موتورهای جت، یک سیستم قدرتمند جهت تهویه هوا طراحی و تولید کنند.

این سیستم جدید توسط فن‌های محوری به حرکت درآمده و توان آن را دارد که با موتور قدرتمند خود حجم وسیعی از هوا را به گردش درآورده و عمل تهویه هوا را به بهترین نحو ممکن انجام دهد. با توجه به به‌کارگیری موتور جت در این سیستم، آن را سیستم تهویه جت فن پارکینگ نام‌گذاری کرده‌اند؛ که در مقاله انواع سیستم های تهویه پارکینگ، مختصری درباره آن صحبت کردیم.

در فضاهای زیر زمینی نظیر پارکینگ‌ها به دلیل روشن بودن خودروها آلاینده‌های مضر نظیر منو اکسید کربن، اکسیدهای نیتروژن، دی اکسید گوگرد و … از اگزوز خودروها خارج می‌شود. که برای سلامتی انسان به شدت زیان بار و مرگ آور است. کار اصلی این سیستم جت فن پارکینگ، خروج این گازهای مضر از محیط و ورود هوای تازه به درون محوطه پارکینگ است.

چرا برای تهویه پارکینگ از جت فن پارکینگ استفاده می‌کنیم؟

به طور کلی اساس کار همه سیستم‌های تهویه پارکینگ یکسان است. با ورود سیستم تهویه جت فن به سامانه تهویه پارکینگ، یک استاندارد کلی به این صنعت در اکثر کشورها ارائه شد.

بدین صورت که جریان هوا از طریق فن‌های محوری یا شعاعی به حرکت درآمده و در سطح پارکینگ به گردش در می‌آید. همواره مسیر حرکت جریان هوا باید به صورتی باشد که از نقطه ابتدا به سمت انتها یا نقطه خروجی هدایت شده و حرکت کند. سیستم تهویه جت فن نسبت به سامانه‌های تهویه سنتی مزایای منحصر به فردی دارد.

در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

کنترل کارآمد انتشار دود در صورت بروز آتش سوزی

اگر جت فن پارکینگ در محل مناسب نصب شود؛ در هنگام بروز آتش­ سوزی سبب شده تا دود منتشر شده در محیط پارکینگ از محیط خارج شده و همچنین از انتشار آتش به دیگر مناطق جلوگیری می‌کند. یکی از نکاتی که به افزایش کیفیت و کارایی این سیستم کمک بسزایی می‌کند، این است که باید در هنگام خرید جت فن پارکینگ، به ابعاد، اندازه، قدرت و بازدهی موتور و محل نصب آن توجه ویژه‌ای کرد.

در غیر این صورت و با عدم رعایت اصول فوق شاهد عملکرد ضعیف و نامناسب این سیستم خواهید بود.

سیستم تهویه جت فن پارکینگ سبب شده تا همواره خروجی‌های اضطراری تمیز و عاری از هرگونه دود باشند. در نتیجه مسیری آرام و هموار برای فرار افراد در هنگام وقوع حریق را فراهم می‌نماید.

حداکثر راندمان و انتشار کم صدا جت فن پارکینگ

سیستم تهویه جت فن در پارکینگ‌ها به دلیل نصب سنسورهای کنترل میزان Co، سطح دما و میزان دود توانسته تا به حداکثر میزان راندمان، کیفیت و بهره‌وری نسبت به دیگر سیستم‌های تهویه دست پیدا کند. از آنجایی که سیستم‌های تهویه سنتی به این حد به روز نبوده و توانایی لازم را ندارد؛ شاهد افزایش قیمت جت فن پارکینگ نسبت به سایر سامانه‌های تهویه هستیم.

مضافاً اینکه سیستم تهویه جت فن بسیار کم صدا است. یعنی اینکه می‌توان چندین فن را با سرعت مناسب برای مدیریت آتش، جلوگیری از تلف شدن انرژی و کاهش صدا فعال کرد.

کاهش مصرف و در نتیجه هزینه های پایین کار با جت فن پارکینگ

سیستم‌های تهویه مکانیکی جهت جا به جایی هوای محیط و انجام عملیات تهویه هوا به سرعت هوای بالایی احتیاج دارند که منجر به هدر رفتن بار در کانال‌ها و مصرف زیاد انرژی می‌شود. اما در سیستم تهویه جت فن پارکینگ در هنگام فرایند تهویه، هوا با سرعت کمتری نسبت به سیستم تهویه مکانیکی جا به جا می‌شود.

در نتیجه به میزان قابل مشاهده‌ای در مصرف انرژی صرفه جویی می‌گردد. این امر سبب شده تا اکثر مهندسین و معماران جهت مدیریت هزینه‌های جاری به خرید جت فن پارکینگ روی بیاورند.

مقایسه سیستم تهویه جت فن پارکینگ با دیگر سیستم های مشابه

با توجه به اینکه جا به جایی هوا به طور طبیعی در پارکینگ‌های سربسته بسیار کم بوده و به سختی امکان‌پذیر است؛ باید تخلیه هوای آلوده و انجام فرایند تهویه به کمک وسایل و سیستم‌های مختلف تهویه صورت گیرد. پیشنهاد می کنیم در این رابطه، مقاله محاسبه تخلیه هوای پارکینگ را ببینید.

در گذشته از سیستم تهویه به روش کانال کشی استفاده می‌شد. این سیستم جهت نصب و راه اندازی فضای بسیاری اشغال می‌کند. علاوه بر آن از ظرافت و زیبایی محیط کاسته و جلوه زشتی به محوطه پارکینگ می‌دهد. تا حدی که در برخی از پارکینگ‌ها برای نصب سیستم تهویه کانال کشی، ارتفاع سقف پارکینگ را افزایش می‌دهند و نیازمند صرف هزینه بیشتری در این خصوص است.

در مقابل باید عنوان کرد سیستم تهویه جت فن بسیار مجهزتر است و با دقت بالایی عمل تهویه را انجام می‌دهد. از لحاظ مصرف انرژی نسبت به سیستم کانال کشی مصرف برق بسیار کمتری دارد. با توجه به ابعاد، اندازه و قدرت تهویه فضای کمتری را در پارکینگ اشغال می‌کند، در نتیجه موجب افزایش فضای بهینه و مورد نیاز برای پارک خودروها می‌شود.

علاوه بر موارد فوق جت فن پارکینگ آسان‌تر و سریع‌تر از سیستم تهویه کانال کشی نصب می‌شود که هزینه نصب و راه اندازی کمتری نیز در پی خواهد داشت. لازم به ذکر است که هزینه نصب، راه اندازی، تعمیر و نگهداری سیستم تهویه جت فن به مراتب پایین‌تر از سیستم تهویه کانال کشی است. بنابراین با توجه به تمام خصوصیاتی که به آنها اشاره کردیم، قیمت جت فن پارکینگ مناسب‌تر از دیگر سیستم‌های مشابه و موجود در بازار است.

استانداردهای مورد نیاز جت فن پارکینگ

سیستم تهویه جت فن پارکینگ یکی از ملزومات اعلام شده توسط آتش نشانی و شهرداری است که باید در تمامی پارکینگ‌های بزرگ و سربسته نصب شود. با توجه به اینکه این سیستم یکی از مهم‌ترین قسمت‌های یک ساختمان است؛ سازمان آتش نشانی نیز به طور ویژه بر نصب، اجرا و استفاده صحیح از آن نظارت دارد. به منظور یکپارچگی و کلی بودن این نظارت‌ها، استانداردهایی وضع شده است که به شرح بعضی از آنها خواهیم پرداخت.

– یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین استانداردها را می‌توان استاندارد F 300 نامید. هدف از این استاندارد نظارت بر اجرای دقیق و کارآمد سیستم تهویه است. یعنی اینکه سیستم تهویه بدون هیچ‌گونه مشکلی بتواند به مدت یک ساعت در دمای ۳۰۰ درجه سانتی گراد کار کند. تا در صورت بروز آتش سوزی در مدت زمان یک ساعت بتواند دودهای مضر را خارج نموده و مانع از انتشار آتش به دیگر بخش‌ها شود.

از سوی دیگر در طول مدت یک ساعت نیروهای آتش نشانی و امدادرسانی می‌تواند به سهولت عملیات اطفاء حریق و کمک رسانی به افراد را انجام دهند. برخی از شرکت‌های فعال در عرصه طراحی و ساخت سیستم تهویه، توانسته‌اند جت فن‌هایی طراحی کنند، تا در مدت زمان بیش از یک ساعت، دمایی بالاتر از ۳۰۰ درجه سانتی گراد را تحمل کنند.

جهت انتخاب و خرید جت فن پارکینگ به موارد زیر توجه کنید:

  • به اندازه فضا و همچنین محل ورود و خروج هوا توجه کنید. باید به وسیله طراحان مجرب نقشه پارکینگ را پیاده سازی نموده، سپس نقاط کور و غیرقابل‌دسترسی را مشخص کرد. تا بتوان جت فن را در بهترین محل ممکن نصب نمود.
  • با توجه به پیشرفت تکنولوژی و عرضه حسگر و سنسورهای جدید، همواره از سنسورهای جدید و باکیفیت استفاده کنید که سریع‌تر نسبت به دود و آتش واکنش نشان دهند. تا بتوان از پیشرفت حریق جلوگیری کرده و مانع از صدمه بیشتر به ساختمان و افراد شد.
  • سیم‌کشی‌های جت فن را درون عایق قرار داده و از مسیرهای ویژه عبور دهید. تا در صورت بروز حریق کمترین صدمه را متحمل شده و از کار نیافتند.

با توجه به بررسی‌های به عمل آمده تاکنون اطلاعات دقیقی از قیمت جت فن پارکینگ به دست نیامده است. در اولین فرصت و با به دست آوردن اطلاعاتی در خصوص قیمت و خرید جت فن پارکینگ آن را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.