Categories: مقالات

تابلو برق صنعتی| انواع + لیست تجهیزات تابلو برق صنعتی + قیمت

تابلو برق صنعتی فضایی است که تجهیزات برقی در آن نصب می‌شود. این تابلو برق لزوماً فلزی نیست و جنس غیرفلزی آن هم وجود دارد. همان طور که گفته شد درون تابلو برق تجهیزات مختلفی وجود دارد که این تجهیزات با توجه به هدفی که تابلو برق برای آن طراحی شده است، متفاوت هستند. به بیان بهتر هر یک از تجهیزات استفاده شده درون تابلو برق نقش و کارکرد خاصی دارند که به همان منظور در تابلوبرق استفاده می‌شوند.

تابلو برق‌ها فضاهای بسته‌ای هستند و این به سبب جلوگیری از بروز خطرهای احتمالی است. تابلو برق از نظر ولتاژ به سه دسته تقسیم می‌شود. انواع تابلو برق از نظر ولتاژ عبارت‌اند از: تابلو برق فشار ضعیف، تابلو برق فشار متوسط و تابلو برق فشار قوی. علاوه بر تقسیم بندی تابلوبرق بر اساس ولتاژ، تابلو برق صنعتی بر اساس ساختمان بندی نیز تقسیم می‌شود. در ادامه می‌خواهیم به توضیح در مورد انواع تابلو برق صنعتی و تجهیزات تابلو برق صنعتی بپردازیم. مطالعه مقاله “انواع تابلو فرمان” را به شما پیشنهاد می کنم.

تا پایان مطلب با ما همراه باشید تا با انواع تابلو برق های صنعتی و کاربرد هر یک از آنها بیشتر آشنا شوید.

انواع تابلو برق صنعتی

در خصوص انواع تابلو برق صنعتی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تابلو های Metal Enclosed

 این دسته از تابلوهای برق صنعتی محفظه‌های فلزی دربسته‌ای هستند که در آنها تجهیزات الکتریکی زیادی وجود دارد. تجهیزات الکتریکی موجود در این نوع تابلو برق عبارت‌اند از: کلیدها، ترانس‌های جریان، ولتاژ، شینه‌ها، لوازم اندازه‌گیری و … همه این تجهیزات داخل تابلو برق نصب می‌شوند. تابلوبرق Metal Enclosed به دو دسته تقسیم می‌شوند که در ادامه به بیان آنها می‌پردازیم.

  • تابلو های Metal Clad

 این نوع تابلوهای برق به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در فضای داخلی آنها محفظه‌ها از هم جدا هستند. جداسازی محفظه‌ها یک مزیت دارد و آن این است که اگر در یکی از محفظه‌ها خطایی رخ دهد، در همان محفظه باقی می‌ماند و خطای آن به محفظه دیگر منتقل نمی‌شود. این برای تابلو برق بسیار قابل اهمیت است زیرا از این طریق در صورت بروز حادثه محفظه‌های دیگر از آسیب حفظ می‌شوند.

تابلوهای Metal Clad شامل چهار قسمت هستند:

  1. محفظه باسبار
  2. محفظه سرکابل
  3. محفظه کلید
  4. محفظه کنترل

که تجهیزات اندازه‌گیری، کنترلی و حفاظتی در آن قرار داده می‌شود.

  • تابلو های Compartment Type

در این نوع از تابلوهای برق برخلاف تابلوهای قبلی که در مورد آنها توضیح دادیم، محفظه داخلی آن به قسمت‌های کوچک‌تری تقسیم نشده است.

انواع تابلو برق از نظر محل نصب

تابلو برق صنعتی از نظر محل نصب هم به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که عبارت‌اند از:

  • داخلی: به تابلو برق‌هایی، تابلوبرق داخلی گفته می‌شود که در فضاهای بسته مانند داخل سالن، سوله و … نصب شود.
  • فضای باز: همان طور که از اسم آن هم قابل حدس است، تابلو برق صنعتی فضای باز به تابلو برقی گفته می‌شود که در محیط‌های آزاد و فضای باز نصب شده باشد.
  • تابلوهای ایستاده: این دسته از تابلو برق‌ها در محل نصب به صورت ایستاده قرار می‌گیرند. تابلو برق ایستاده کارایی چند منظوره دارد و داخل آن می‌توان تجهیزات الکتریکی مانند تجهیزات کنترل، قدرت و … را نصب کرد.

  • تابلوبرق دیواری: تابلو برق‌های دیواری روی دیوار نصب می‌شوند. این دسته از تابلو برق‌ها خود به دو دسته تابلو برق توکار و تابلو برق روکار تقسیم می‌شوند.
  • تابلوهای راک: این دسته از تابلو برق‌ها حالت قفسه، قفسه دارند و محفظه‌های مختلف با کارکردهای متفاوت روی آنها نصب شده است.
  • تابلوبرق Swing: تابلوبرق Swing به نوعی مانند تابلوبرق راک است با این تفاوت که درب آن متحرک است. متحرک بودن درب تابلوبرق این امکان را فراهم می‌کند که پشت آن قابل رویت باشد. از طرفی دیگر درب متحرک امکان دسترسی به تجهیزات داخل تابلو برق را فراهم می‌کند. در خصوص این نوع تابلو برق لازم به ذکر است که در مقایسه با دیگر انواع تابلو برق صنعتی قیمت بیشتری دارد و جنس درب آن هم از شیشه است.
  • تابلوهای کشویی: هدف از ساخت تابلو برق به صورت کشویی محافظت از موتور است. این نوع تابلو برق هم در مقایسه با دیگر انواع تابلو برق قیمت بیشتری دارد. مطالعه مقاله “تابلو برق فرمان موتوری” می تواند مفید باشد.

  • تابلوهای مرکز قدرت: این نوع از تابلو برق‌ها برای تغذیه تابلو برق MCC استفاده می‌شود و به طور کلی یک تابلو توزیع محسوب شده که می‌تواند چند تابلو MCC را تغذیه کند. کلیدهای استفاده شده در این نوع تابلو برق بیشتر از نوع کلید هوایی هستند.
  • تابلو های توزیع برق صنعتی: تابلوهای توزیع برق صنعتی معمولاً در مکان‌های عمومی، کارخانه‌ها، فرودگاه‌ها، بیمارستان‌ها و … استفاده می‌شوند. تابلو برق توزیع صنعتی در انواع مختلف ایستاده، بارانی و دیواری ساخته شده و کاربرد اصلی استفاده از تابلوهای توزیع صنعتی به عنوان یک منبع تغذیه با حفاظت بالا است.
  • تابلوهای اصلاح ضریب قدرت: از این نوع تابلوهای صنعتی تحت عنوان تابلوهای بانک خازنی نیز یاد می‌شود. این تابلوها به منظور کاهش توان رآکتور در سیستم، کاهش تلفات سیستم و افزایش راندمان آن استفاده می‌شوند. علاوه بر این، استفاده از این نوع تابلوهای برق، مصرف برق را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

انواع تابلو برق بر اساس ولتاژ

تابلو برق صنعتی بر اساس ولتاژ به سه دسته تقسیم می‌شوند‌. تابلو برق فشار ضعیف، تابلو برق فشار متوسط و تابلو برق فشار قوی که در ادامه به توضیح هرکدام آنها می‌پردازیم.

  • تابلوبرق فشار ضعیف: ولتاژ تابلو برق فشار ضعیف کمتر از ۱۰۰۰ ولت است. تابلو برق فشار ضعیف متشکل از تجهیزات قطع و وصل فشار ضعیف به همراه تجهیزات کنترلی، اندازه‌گیری، حفاظتی، تنظیم کننده و … است. تابلو برق فشار ضعیف در دو نوع تابلو ایستاده ثابت و تابلو ایستاده کشویی ساخته می‌شود.مطالعه مقاله “تابلو برق سیستم های آتش نشانی” میتواند مفید باشد.
  • تابلوبرق فشار متوسط: این دسته از تابلو برق‌ها ولتاژی بین ۱۰۰۰ تا ۳۶۰۰۰ ولت دارندبدنه، کلید، کنتاکتور فشار متوسط، رله، باسبار، لوازم اندازه‌گیری، تجهیزات کنترلی از جمله قطعات تشکیل دهنده تابلو برق فشار متوسط هستند. تابلو برق فشار متوسط هم در دو نوع تابلو فشار متوسط ثابت و تابلو فشار متوسط کشویی ساخته می‌شود.

  • تابلوبرق فشار قوی: تابلوبرق فشار قوی به تابلو برق‌هایی گفته می‌شود که ولتاژ آنها بین ۳۶۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰ ولت است.

تجهیزات به کار رفته شده درون تابلو برق فشار قوی حتماً باید تجهیزات استاندارد و با کیفیتی باشد تا از بروز هرگونه حادثه احتمالی جلوگیری شود. به منظور کاهش دما و خنک کردن تابلو برق فشار قوی در آنها از گاز SF6 استفاده می‌شود. مطالعه مقاله “تابلو برق پمپ اتش نشانی” را توصیه می کنیم.

حالا که با انواع تابلو برق‌های صنعتی و نحوه عملکرد آنها آشنا شدید، نوبت به آن رسیده است تا به بررسی و معرفی تجهیزات تابلو برق صنعتی بپردازیم. همان طور که می‌دانید تجهیزات موجود در تابلوهای برق می‌توانند عملکرد فوق‌العاده‌ای را برای شما به ارمغان بیاورند؛ بنابراین شناخت کامل و دقیق تجهیزات برق صنعتی و همچنین اطلاع و آگاهی از کاربرد هر کدام از قطعات داخل تابلو برق به شما کمک نماید تا بتوانید در شرایط خاص و حساس تصمیم گیری مناسبی را با توجه به تجهیزات به کار رفته انجام دهید یا در صورتی که مشکل و ایرادی به وجود آمد، بتوانید مهم‌ترین قطعه را بررسی و ارزیابی کنید تا مشکل نهایی بر طرف شود.

با تجهیزات تابلو برق صنعتی آشنا شوید

در خصوص تجهیزات تابلو برق‌های صنعتی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

⦁ معرفی فیوزها

از جمله کلیدی‌ترین و مهم‌ترین تجهیزات داخل تابلو برق های صنعتی فیوزها هستند که حفاظت مدار در برابر اتصالات کوتاه و اضافه بار از وظایف اصلی آنها محسوب می‌شود. تابلوهای برق نیز دارای فیوز هستند که وظیفه مهم آن این است تا از افزایش میزان جریان برق ورودی به مدار جلوگیری کند.

⦁ معرفی کلید مینیاتوری

کلید مینیاتوری یا MCB نیز از دیگر تجهیزات پرمصرف و مهم در تابلو برق صنعتی محسوب می‌شود که به طور خودکار و تحت شرایط خاص مانند اضافه بار (عبور جریان غیرمجاز) یا اتصال کوتاه، می‌تواند جریان را در مدار الکتریکی موجود در شبکه به صورت کامل قطع کند.
اگر بخواهیم به مقایسه بین فیوز و کلید مینیاتوری بپردازیم، باید بگوییم که کلیدهای مینیاتوری نسبت به فیوزها هم قابل‌اعتمادتر بوده و هم از حساسیت بالاتری برخوردار هستند.

⦁ معرفی بی متال

یکی دیگر از تجهیزات مناسب و عالی برای تابلوهای برق صنعتی، بی متال‌ها (Bimetal) هستند که به وسیله آنها شما می‌توانید فرایند تبدیل تغییرات دمایی به جابه‌جایی مکانیکی را به راحتی انجام دهید. در خصوص وظیفه اصلی و مهم بی متال‌ها در تابلو برق صنعتی می‌توان به محافظت موتور سه فاز در برابر اضافه بار در کاربردهای با ولتاژ پایین اشاره نمود.

⦁ معرفی کلید حرارتی

در تابلو برق صنعتی کلید حرارتی یا MPCB در واقع نوعی قطعه الکتریکی است که محافظت از موتور الکتریکی در مقابل عوامل و شرایط خارجی از جمله وظایف مهم و اصلی این کلیدها محسوب می‌شود.

⦁ معرفی کلید قطع جریان

از کلیدهای قطع جریان در تابلو برق‌های صنعتی بسیار استفاده می‌شود، به همین دلیل می‌توان آنها را بر اساس نوع فعالیتی که دارند در دسته بندی‌های غلتکی، میکرو سوئیچی، سلکتوری و … قرار داد.

⦁ معرفی کلید کامپکت

کلیدهای کامپکت یا همان MCCB از دیگر دستگاه‌های حفاظت الکتریکی هستند که جزو تجهیزات برق صنعتی محسوب می‌شوند. از کلیدهای کامپکت در طیف گسترده‌ای از فرکانس‌ها و ولتاژهای ۵۰ و ۶۰ هرتز استفاده می‌شود. تفاوت عمده کلیدهای کامپکت و کلیدهای مینیاتوری این است که کلیدهای کامپکت بسیار بزرگ‌تر از کلیدهای مینیاتوری هستند و می‌توانند جریان نامی تا ۲۵۰۰ آمپر را دارا باشند و همچنین این کلیدها از قابلیت تنظیم شدن برخوردار هستند.

⦁ معرفی کنتاکتور

وظیفه وصل و قطع جریان به الکترو موتور در تابلو برق صنعتی بر عهده کنتاکتور است. در نظر داشته باشید که در صورت به وجود آمدن مشکلاتی مانند افت ولتاژ، جابه‌جایی فاز، عدم تقارن ولتاژ سه فاز و همچنین قطع شدن یکی از فازها، کنتاکتور اجازه روشن شدن به موتور را نمی‌دهد.

قیمت انواع تابلو برق صنعتی

در مورد تعیین و محاسبه هزینه و قیمت انواع تابلو برق صنعتی می‌توان به عوامل گوناگونی اشاره نمود از جمله:
⦁ جنس محفظه تابلو برق صنعتی که می‌تواند فلزی یا پلاستیکی باشد. البته لازم به ذکر است که نوع فلزی محفظه تابلو برق صنعتی از جنس آهن یا استیل بوده و جنس پلاستیکی این محفظه‌ها در دو نوع ساده و شفاف در بازار موجود هستند.
⦁ مساحت و حجم محفظه تابلو برق صنعتی
⦁ لوازم و تجهیزات مورد استفاده برای انواع تابلو برق صنعتی و نوع مارک و برند هر کدام از آنها
⦁ کیفیت و ولتاژی که قرار است طبق آن تابلو برق‌های صنعتی طراحی و ساخته شوند.
بنابراین می‌توان گفت قیمت تابلو برق صنعتی با توجه به موارد بیان شده، برآورد می‌شود. در ضمن با توجه به اینکه تابلو برق صنعتی اغلب در کارخانه‌ها و کارگاه‌ها و به منظور محل قرار گیری تجهیزات کنترلی و حفاظت الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرد، قیمت و هزینه راه اندازی و نصب تابلو برق صنعتی ممکن است بر اساس نیاز هر مکان، جریان و ولتاژ عبوری و همچنین حساس بودن قطعات الکتریکی موجود در آن مکان‌ها عددی متفاوت باشد.
اما چنانچه تمایل داشتید در خصوص انواع تابلو صنعتی، تجهیزات و قیمت نصب و راه اندازی تابلو برق‌های صنعتی اطلاعات بیشتری کسب نمایید، حتماً سری به فروشگاه اینترنتی لاله زار سنتر بزنید و با محصولات این مجموعه آشنا شوید.
کلام آخر

به عنوان سخن پایانی می‌توان گفت تابلو های برق صنعتی از جمله اجزای مهم در پروژه‌هایی محسوب می‌شود که مربوط به برق هستند، علاوه بر این در واحدهای صنعتی و مسکونی هم از تابلو برق استفاده می‌شود. کاربرد اصلی تابلو برق برای این است تا تجهیزات الکتریکی مختلف را بتوان درون آن نصب کرد. تابلو برق صنعتی با توجه به عملکرد، انواع مختلفی دارد و هرکدام از آنها با توجه به کاربردی که دارند، در محل متفاوتی نصب می‌شوند.

تابلو برق صنعتی چیست ؟

تابلو برق صنعتی فضایی است که تجهیزات برقی در آن نصب می‌شود. این تابلو برق لزوماً فلزی نیست و جنس غیرفلزی آن هم وجود دارد. همان طور که گفته شد درون تابلو برق تجهیزات مختلفی وجود دارد که این تجهیزات با توجه به هدفی که تابلو برق برای آن طراحی شده است، متفاوت هستند.

انواع تابلو برق صنعتی کدامند ؟

تابلو های Metal Enclosed تابلو های Metal Clad تابلو های Compartment Type