مقالات

تابلو برق آتش نشانی [بوستر پمپ آبرسانی] قیمت + نصب تابلو + ضوابط آتش نشانی

تابلو برق آتش نشانی، تابلوهای کنترل موتور در بوستر پمپ آتش نشانی هستند. بوستر پمپ به دستگاهی گفته می شود که در آن دو یا چند پمپ به صورت موازی به یکدیگر وصل شده‌اند. هدف از این اتصال بین دو یا چند پمپ این است که دبی مورد نیاز را با صرف کمترین انرژی و به دست آوردن بیشترین راندمان تامین کنند. برای کنترل این دستگاه از تابلو برق استفاده می شود. کارکرد تابلو برق بوستر پمپ آتش نشانی ایجاد هماهنگی بین سیستم الکتریکی و مکانیکی است.

ناگفته نماند که طراحی تابلو‌ برق آتش نشانی از اهمیت زیادی برخوردار است، طراحی مناسب تابلو برق پمپ آتش نشانی نقش زیادی در بهبود عملکرد بوستر پمپ آتش نشانی دارد. به بیان دیگری بوستر پمپ نوعی پمپ تقویت کننده فشار آب است، ناگفته نماند فقط مختص به تقویت فشار آب نیست، از آن می توان به عنوان تقویت کننده فشار در هر سیال دیگری نیز استفاده کرد. در این مقاله می خواهیم به توضیح در مورد تابلو برق بوستر پمپ آبرسانی ، نصب تابلو برق بوستر پمپ و قیمت تابلو برق بوستر پمپ بپردازیم. برای آگاهی بیشتر تا پایان با ما همراه باشید.

بوستر پمپ

در بالا به طور کلی با بوستر پمپ و کاربرد آن آشنا شدید. قابلیت بوستر پمپ در تقویت فشار آب و سیالات دیگر سبب شده تا در سیستم های آبرسانی که نیاز به تامین فشار آب است از بوستر پمپ استفاده شود. علاوه بر قابلیت بوستر پمپ در افزایش فشار آب، این دستگاه قابلیت ثابت نگه داشتن فشار آب با توجه به تغییر الگوی مصرف را نیز دارا است، به همین دلیل وقتی در شبکه مصرف وجود نداشته باشد بوستر پمپ خاموش می شود.

مجددا با شروع مصرف فشار آب در شبکه کاهش می یابد. در پی کاهش فشار آب شبکه اولین پمپ شروع به کار می کند. حال ممکن است پمپ روشن شده به تنهایی قادر به جبران فشار آب کاهش یافته شده نباشد، در این صورت است که پمپ های دیگر یکی یکی شروع به کار می کنند. این روند تا جایی ادامه پیدا می کند که بتوانند فشار آب را در بازه زمانی مشخصی ثابت نگه دارند. با کاهش و یا توقف مصرف آب همانگونه که پمپ ها به ترتیب شروع به کار کردند، به ترتیب هم خاموش و از مدار خارج می شوند. مطالعه مقاله “اجزای تابلو برق فشار ضعیف” را پیشنهاد می کنیم.

از جمله قسمت های مهم بوستر پمپ می توان به تابلو برق بوستر پمپ اشاره کرد. با به کارگیری طراحی مناسبی در تابلوبرق آتش نشانی می توان عملکرد بوستر پمپ را تحت کنترل گرفت. علاوه بر این، با این کار می توان حفاظت های مختلف و کارامدی را برای قسمت های مختلف بوستر پمپ در نظر گرفت.

لازم به ذکر است که عملکرد تابلو برق بوستر پمپ آتش نشانی با راندمان بوستر پمپ، رابطه مستقیم دارند. عوامل مختلفی نظیر رعایت نکات استاندارد می تواند کارکرد بهینه تابلوبرق را تضمین کند. بنابراین هنگام خرید تابلو برق بوستر پمپ آبرسانی، علاوه بر توجه به قیمت تابلو برق بوستر پمپ باید به استاندارد بودن آن نیز توجه داشته باشید. مطالعه “انواع تابلو برق صنعتی” می تواند مفید باشد.

قسمت های مختلف بوستر پمپ

در ادامه به بیان اجزای مختلف تابلو برق بوستر پمپ می پردازیم:

  • کنترل
  • اینورتر
  • فیوز اصلی و فرعی
  • کنترل فاز
  • کنتاکتور
  • کلید مینیاتوری
  • رله
  • کنترل سطح
  • فریم

از جمله اجزای تشکیل دهنده تابلو برق بوستر پمپ هستند.

مهمترین قسمت تابلو برق بوستر پمپ

از مدار فرمان بوستر پمپ، نقشه سیم کشی و سیم بندی می توان تحت عنوان مهمترین قسمت های کنترلی بوستر پمپ یاد کرد. همانطور که در بالا هم به آن اشاره کردیم طراحی مدار مناسب برای تابلو برق پمپ آتش نشانی، تا حدود زیادی عملکرد آن را بهبود می بخشد. این بهبود عملکرد سبب کاهش استهلاک مکانیکی و الکترونیکی می شود. نخستین بخش طراحی مدار فرمان بوستر پمپ، مشخص کردن هدف طراحی بوستر پمپ است. مشخص کردن هدف طراحی بوستر پمپ و کاربرد آن بسیار مهم است.

به عنوان مثال اگر بوستر پمپ برای مصارف خانگی طراحی شده باشد باید به این نکته توجه داشت که در ساختمان در تمام طول شبانه روز مصرف آب وجود دارد. بنابراین طراحی باید براساس الگوی مصرف ساکنان آن ساختمان باشد. با توجه به این توضیح می توان گفت طراحی مدار فرمان بوستر پمپ باید متناسب با جایی باشد که قرار است نصب تابلوبرق بوستر پمپ در آن مکان صورت گیرد. به بیان ساده تر طراحی بوستر پمپ باید متناسب با الگوی مصرفی آن محل باشد.

تابلو برق آتش نشانی

یکی از محل هایی که در آن از بوستر پمپ استفاده می شود ایستگاه آتش نشانی است. در ایستگاه آتش نشانی از بوستر پمپ برای تامین فشار آب مورد نیاز برای مواقع حساس و اضطراری استفاده می شود. برای طراحی مدار فرمان بوستر پمپ های آتش نشانی باید حداکثر توان در زمان های حادثه را مدنظر داشت. بوستر پمپ های آتش نشانی کمی متفاوت تر هستند، این بوستر پمپ باید به گونه ای باشد که در آن حداقل یک پمپ همیشه آماده به کار باشد تا در مواقع حادثه آتش نشانی دچار افت فشار آب نشود. مطالعه مقاله “تابلو برق فرمان موتوری” را توصیه می کنیم.

علاوه بر این بوستر پمپ هایی که برای تابلو برق سیستم های آتش نشانی به کار رفته می شود باید هر یک از پمپ های آن به گونه ای باشد که در مواقع حساس و اضطراری به تنهایی توان لازم برای ایجاد فشار آب مورد نیاز را داشته باشد. مدار فرمان یک بوستر پمپ آبرسانی به دو دسته تقسیم می شود.

  1. بوستر پمپ آبرسانی دور ثابت
  2. بوستر پمپ آبرسانی دور متغییر

مدار فرمان طراحی شده برای بوستر پمپ دور ثابت نسبت به مدار فرمان طراحی شده برای بوستر پمپ دور متغییر ساده تر است. دلیل اینکه می گوییم مدار فرمان بوستر پمپ آبرسانی دور ثابت ساده تر است این است که، تمام کنترل ها توسط اینورتر انجام می شود. بوستر پمپ هایی که از آن ها در آتش نشانی استفاده می شود از نوع بوستر پمپ آبرسانی دور ثابت است. بوستر پمپ آبرسانی استفاده شده در آتش نشانی دو نوع الکترونیکی و الکترومکانیکی دارد.

به عنوان سخن پایانی می توان گفت بوستر پمپ، چند پمپ به هم متصل شده هستند که از آنها برای افزایش فشار آب و سیالات استفاده می شود. یکی از مکان های استفاده از بوستر پمپ آتش نشانی است. تابلوبرق بوستر پمپ هم تابلوهای کنترل موتور هستند. طراحی مناسب تابلوبرق بوستر پمپ سبب افزایش عملکرد آن می شود

تابلو برق با ضوابط آتش نشانی موضوعی است که در این مقاله می‌خواهیم به توضیح بیشتر در مورد آن بپردازیم. عملکرد صحیح و کارایی بالا سیستم آتش نشانی ملزم به رعایت کلیه قوانین و مقررات ایمنی آتش نشانی است. در ابتدا بهتر است با تابلوبرق بوستر پمپ آتش نشانی آشنا شوید. به طور کلی بوستر پمپ آب دستگاهی است که فشار آب یا هر سیال دیگری را افزایش می‌دهد و در واقع یکی از تجهیزات مورد نیاز برای ایستگاه‌های آتش نشانی بوستر پمپ است. هدف از استفاده تابلو برق بوستر پمپ در آتش نشانی تأمین فشار آب لازم در مواقع حادثه و آتش سوزی است.

بوستر پمپ به دو یا چند پمپ گفته می‌شود که به صورت موازی باهم ارتباط دارند. این پمپ‌های موازی باید بتوانند دبی مورد نیاز را با بیشترین راندمان و کمترین اتلاف انرژی تأمین کنند. وظیفه دیگر بوستر پمپ ثابت نگه داشتن فشار آب در مواقعی است که الگو مصرف متغیر باشد. در این مقاله می‌خواهیم با تابلو برق مورد تأیید آتش نشانی بیشتر آشنا شویم.

نکات نصب تابلو برق

برای نصب تابلو برق لازم است به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • از جمله نکاتی که هنگام نصب تابلو برق بوستر پمپ آتش نشانی باید در نظر داشته باشید، توجه به میزان برق مورد نیاز آن است. ناگفته نماند که میزان برق مورد نیاز تابلوبرق بوستر پمپ آتش نشانی بر روی صفحه فلزی که تجهیزات الکتریکی روی آن قرار داده شده است، وجود دارد. مطالعه مقاله “دمپر ضد حریق” را پیشنهاد می کنیم.
  • نکته دیگری که باید به آن توجه داشت دمای داخل تابلو برق و دمای محیط پیرامون است. در خصوص اهمیت این مورد باید گفت که دمای بالا محیط پیرامون عمر مفید تابلو برق را کاهش می‌دهد، علاوه بر این بر کوتاه شدن عمر مفید سایر قطعات الکتریکی به کار برده شده درون تابلو برق هم مؤثر است و کارکرد آنها را ضعیف می‌کند.
  • بعد از نصب تابلو برق به تمام گیره‌ها دقت داشته باشید تا احتمال نفوذ آب به درون آن وجود نداشته باشد‌.

تجهیزات الکتریکی تابلو برق آتش نشانی

در ادامه به تجهیزات الکتریکی اشاره می‌کنیم که استفاده از آنها در تابلو برق آتش نشانی لازم و ضروری است. با ما همراه باشید تا با نقش و کاربرد هر یک از تجهیزات استفاده شده در تابلو برق آتش نشانی آشنا شوید.


همان طور که می‌دانید تابلو برق انواع مختلفی دارد و در هر یک آنها تجهیزات الکتریکی خاصی متناسب با کاربرد آن استفاده شده است.

  • رله : هدف استفاده از رله در تابلو برق آتش نشانی این است که در هنگام خطر یا حوادث گوناگون فرمان قطع و وصل را صادر کند.
  • کنترل فاز : نقش کنترل فاز حفاظت از موتور در برابر اختلاف ولتاژ است.
  • تایمر : با استفاده از تایمر می‌توان برای تابلو برق یک زمان‌بندی در نظر گفت تا به طور اتوماتیک کار کند.
  • کلید : نقش کلید برای قطع و وصل جریان مدار است.
  • چراغ سیگنال : چراغ سیگنال که معمولاً روی درب تابلو برق نصب می‌شود. از طریق خاموش یا روشن بودن چراغ سیگنال می‌توان وضعیت خاموش یا روشن بودن تجهیزات الکتریکی استفاده شده در داخل تابلو برق را متوجه شد.

موارد ذکر شده تنها چند مورد از تجهیزات الکتریکی استفاده شده در تابلو برق هستند. علاوه بر اینها تجهیزات دیگری نظیر سرسیم، گلند، براس بوش، شینه، داکت و … نیز در تابلو برق استفاده می‌شوند.

ویژگی‌ های تابلو برق مورد تأیید آتش نشانی

تابلو برق مورد تأیید آتش نشانی دارای ویژگی‌های زیر است:

  1. همان‌طور که گفته شد تجهیزات الکتریکی استفاده شده درون تابلو برق روی یک صفحه فلزی نصب می‌شوند. بهتر است صفحه استفاده شده یک صفحه فولادی باشد و حداکثر ضخامت مناسب آن ۱/۵ میلی متر است. مطالعه مقاله “تابلو برق فرمان موتوری” می تواند مفید باشد.
  2. رنگ آمیزی تابلو برق با ضوابط آتش نشانی باید با رنگ مایع کوره‌ای (رنگ پخته) باشد.
  3. تابلو باید دارای فضای کافی برای دسترسی باشد، تا در هنگام نیاز بتوان به آسانی آن را تعمیر کرد.
  4. تابلو برق سیستم‌ های آتش نشانی، باید در محل مناسبی نصب شود. محل مناسب برای نصب تابلو برق آتش نشانی محلی است که ایمنی بالایی داشته باشد و احتمال بروز حادثه و آتش سوزی در آن به حداقل برسد.
  5. باید دور تا دور درب تابلو برق نوار لاستیکی گذاشت. علاوه بر این باید روی درب تابلو برق برچسب خطر زد تا افراد متفرقه به آن دست نزنند. کابل‌هایی هم که در مسیر‌هایی قرار دارند که مسیر حرکت افراد است باید درون لوله‌های فولادی قرار داده شوند تا از بروز حادثه جلوگیری شود.
  6. بست‌های استفاده شده برای لوله‌های روکار باید بست‌های دو پیچه باشند، فاصله مناسب لوله تا دیوار یا سقفی که در مجاورت آن قرار دارد ۶ میلیمتر است.
  7. در اتصالات تابلو برق به هیچ عنوان نباید از نوار چسب استفاده شود. بهتر است کلیه اتصالات با استفاده از سرسیم و کابل انجام شود.
  8. تابلو برق با ضوابط آتش نشانی باید با کف‌پوش عایقی که حداقل ضخامت آن ۴ میلی متر است، عایق شود‌. لوله‌های تابلو هم باید گالوانیزه باشند.
  9. در تابلو برق مورد تأیید آتش نشانی باید همه تجهیزات استفاده شده کدگذاری شوند و برچسب داشته باشند‌. نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشت، این است که تمام تجهیزات استفاده شده باید باکیفیت و مرغوب باشند.
  10. اتصال بدنه تابلو به سیم ارت نیز لازم و ضروری است.
  11. سیم کشی تابلو برق سیستم‌ های آتش نشانی باید مطابق رنگ‌هایی باشد که در زیر آمده است. مطالعه تابلو برق صنعتی را پیشنهاد می کنیم.

به عنوان سخن پایانی باید گفت در بالا تنها به مواردی از نکات ایمنی که در تابلوبرق آتش نشانی باید رعایت کرد اشاره کرده‌ایم. به طور کلی یک تابلو برق آتش نشانی باید ویژگی‌های امنیتی دیگری هم داشته باشد تا از بروز هر گونه خطر احتمالی جلوگیری شود.