مقالات

جت فن F300 چیست و چگونه کار میکند؟ + مشخصات جت فن F300

جت فن f300، همانطور که از نامش پیداست، گونه‌ای از جت ‌فن ‌هاست. اگر در تونل ‌های بزرگ دقت کرده باشید، احتمالا متوجه دستگاه‌ های بزرگی که در سقف کار شده‌اند شده اید. این دستگاه‌ ها همان جت ‌فن ها هستند. ما در این مقاله می‌خواهیم به ویژگی‌ های جت ‌فن f300، تفاوت آن با روش های قدیمی تهویه، کاربرد آن و نحوه کارکرد آن بپردازیم و بررسی کنیم که اگزاست ‌فن f300 در چه زمان‌ هایی استفاده می‌شود.

همانطور که در بالاتر هم گفتیم، جت ‌فن f300 نوعی جت ‌فن است و به عنوان هواکش در صنعت امروزه مورد استفاده قرار می‌ گیرد. این نوع جت‌ فن ها امروزه در محیط‌ های زیرزمینی، پارکینگ‌ های طبقاتی و تونل‌ ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. در پارکینگ ‌ها و فضا هایی که در آن‌ ها خودروها و ماشین‌ آلات در آنها مدام تردد می‌کنند، وجود گاز‌های خروجی، نظیر مونوکسید‌کربن، اکسید نیتروژن و LPG (گاز مایع‌شده نفتی) مشهود است. اگر این گازها مدت طولانی در فضا بمانند، سبب آسیب‌ های زیادی به کیفیت هوا و سلامت افراد عابر و کارکنان می‌شوند و هم‌چنین باعث خورندگی ماشین ‌آلات و ایجاد بوی نامطبوع می‌گردند که به مرور زمان تنفس آن برای سلامتی زیان ‌آور است.

بنابراین اهمیت تهویه ی این فضاها به شدت بالا بوده و همواره در دستور کار مهندسین قرار می‌گیرد.

اگزاست ‌فن f300 چیست؟

برای تخلیه دود ناشی از تجمع هوای آلوده یا دود ناشی از آتش سوزی تصادفی، در محیط‌ هایی نظیر پارکینگ ‌ها یا تونل‌ ها، نیاز به نصب اگزاست ‌فن است. دلیل استفاده از جت فن f300 و سایر جت فن ها در نقاط زیرزمینی و تونل ‌ها، ساختار پره های آن ها است. جت فن هم قادر به مکش و هم قادر به دمیدن هوا است. بنابراین، جت فن را می توان ترکیبی از اگزاست فن (exhaust fan) و بلوئر فن (blower fan) دانست.

برای آشنایی با مکانیزم های کنترل دود  و ” دستور العمل طراحی داکت فشار مثبت ” مقالات مرتبط را مطالعه نمایید.


بسته به مقررات ، برای تخلیه دود در صورت آتش سوزی، فن ها باید بتوانند در دمای ۴۰۰ درجه سانتیگراد به مدت ۱۲۰ دقیقه (F400 یا ۴۰۰ºC / 2h) مقاومت کنند. با این وجود، اگر پارکینگ مجهز به آبپاش باشد، فن هایی که ۳۰۰ درجه سانتیگراد را در ۶۰ دقیقه (F300 یا F300 / 1 ساعت) پشتیبانی می کنند نیز کافی خواهند بود. میزان دبی اگزاست فن باید به گونه ای باشد که جهت تخلیه آلاینده های خودرو ها مقدار حداقل ۶ بار تعویض هوا در ساعت برای تمامی طبقات پارکینگ و مقدار ۱۰ بار تعویض هوا در ساعت را برای یک طبقه پارکینگ فراهم کند. f300 به معنای طول پره های این نوع هواکش و هم به معنای میزان گرمایی است که هواکش قادر است در طول یک ساعت خارج سازد.

جت ‌فن یکی از قوی‌ ترین سیستم‌ های تهویه در دنیاست که امروزه با شناخت کاربری و مزیت‌های آن روز به روز بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد که در مقاله ” جت فن چیست” به توضیح کامل جت فن و اجزای آن پرداختیم که حتما بخوانید

قوانین استفاده از این فن‌ ها در کشورهای مختلف متفاوت است، مثلا در اسپانیا از قوانین فنی ساختمان که از سال ۲۰۱۱ وضع شده اند پیروی می‌شود، که این قوانین از استاندارد های BS-7346-7 و NBN S 21-208-2 انگلستان که به منظور تهویه ی پارکینگ و تونل‌ ها وضع شده‌اند تبعیت می‌کنند. امروزه در جهان استفاده از سیستم تهویه ضربه ‌ای ( با استفاده از جت ‌فن ‌ها) به روش اصلی تهویه در پارکینگ‌ ها تبدیل شده است. اما قبل از آن باید در نظر داشته باشیم که کنترل دود با تخلیه ( پاک کردن دود) دو مفهوم جدا هستند.
تکنیک کنترل دود روشیست که در آن یک منطقه عاری از دود در کنار منطقه در حال آتش قرار دارد و با استفاده از روش‌ های کنترل دود، مسیر دود را در جهتی هدفمند نگه میدارند تا امکان تخلیه ی مکان و دسترسی آتش‌نشان‌ ها سهل شود.

اما تکنیک تخلیه ی دود، شامل روش‌هاییست که سبب پاکسازی فضا در حین و بعد از آتش‌سوزی می‌شود.

جت ‌فن F300 نوعی هواکش آکسیال است که به جریان طبیعی هوا کمک می‌ کند. ساختار پره‌های آن به گونه ایست که سبب شده در محیط‌ های زیرزمینی و تونل ها مورد استفاده قرار بگیرد.

جت‌ فن f300 نوعی هواکش آکسیال است، که دارای سنسور های پیشرفته از جمله سنسور دود و مونواکسید کربن می‌باشد. وجود این سنسور ها از بزرگترین مزیت این جت فن ها می ‌باشد. همانطور که می‌ دانید گاز مونوکسید کربن گازی سمی بوده و وجود آن در هوا به شدت خطرناک است، وجود این سنسور در اگزاست ‌فن f300 سبب می ‌شود که هرگاه غلظت این گاز در هوا از حد مجاز خارج شد، سیستم فورا متوجه این موضوع شود و اقدام به حذف این گاز از محیط کند.


این یکی از مزیت ‌های جت فن f300 بود، اما این سیستم مزیت های دیگری نیز دارد که سبب شده است امروزه از محبوب ‌ترین سیستم های تخلیه ی دود به شمار رود.

مزیت ‌های سیستم جت ‌فن f300

همانطور که اشاره کردیم، داشتن سنسور های قوی و پیشرفته ی دود و مونوکسید کربن از مزیت ‌های این سیستم است. از دیگر مزیت های آن می ‌توان به کم سر و صدا بودن این سیستم‌ ها اشاره کرد. در گذشته از داکت ‌ها و کانال‌ کشی ‌ها به منظور تهویه ی پارکینگ ‌ها و تونل ها استفاده میشد اما این سیستم‌ ها نمیتوانستند کارکرد مطلوب را داشته باشند و همینطور سر و صدای زیادی نیز تولید می‌کردند. از مزیت ‌های جت ‌فن f300، کم سر و صدا بودن و به صرفه بودن آن از لحاظ مصرف انرژی میباشد، در مواردی که سیستم توسط اینورتر کنترل می شود (متغیر)، میزان مصرف برق کاهش می یابد. هم‌چنین علت کم‌ سر و صدا بودن این سیستم ‌ها استفاده از پروانه‌ های مخصوصیست که سر و صدای کم ولی راندمان بالایی دارند، می ‌باشد. به همین خاطر وجود این سیستم سبب آزار و اذیت افراد در محیط نمی ‌شود.

از دیگر مزایای استفاده از این نوع جت ‌فن ها، این است که همانطور که گفته شد این دستگاه ‌ها دارای سنسور های هوشمندی هستند که باعث می‌شود در هنگامی که نیاز به آن نیست دستگاه کار نکند و بدین ترتیب امکان خرابی آن به حداقل میرسد، این در صورتیست که کانال ‌ها و داکت ‌ها پیوسته در حال کار بودند و به همین خاطر زود ‌به ‌زود خراب می ‌شدند.

بدنه ی این جت ‌ها کیفیت بسیار بالایی دارد، آن‌ ها از پوشش گالوانیزه داغ با پوشش پودر پلی استر برای بهبود حفاظت در برابر اثرات زیست ‌محیطی ساخته شده اند. در حقیقیت این فن ‌ها از بدنه، پروانه و موتور تشکیل شده اند.

سرعت و فشار در این جت ‌ها قابل تنظیم است، و بنابراین در مکان‌هایی با میزان آلاینده ی کمتر لازم نیست همانقدر انرژی و هزینه‌ای صرف کنیم که در مکانی با آلاینده ی زیاد. سرعت این سیستم از طریق سیگنال ورودی آنالوگ ۰-۱۰ ولت قابل کنترل می‌باشد.

این فن ‌ها برای عملکردهای دائمی در دماهای گوناگون هوا درجه‌ بندی می‌شوند.( که بستگی به شرایط اقلیمی هر منطقه دارد). به طور مثال، این فن ها قابلیت این را دارند که در دماهای ۲۰۰، ۳۰۰ و ۴۰۰ درجه سانتیگراد به مدت دوساعت کار کنند.

این فن ‌ها تحمل فشار تا ۷۵ نیوتن را دارند و به موتورهای سه فاز ( ۴۰۰ ولت/ ۵۰ هرتز) مجهز می ‌باشند. هم ‌چنین دارای متغیر های یک یا دو سرعته می ‌باشند. مدل های تک سرعته به موتورهای ۲، ۴ یا ۶ قطب مجهز هستند و مدل های دو سرعته مجهز به موتور های ۲/۴ یا ۴/۸ قطب هستند.

یکی از بزرگ ‌ترین معضلاتی که در پارکینگ ‌ها و تونل ‌ها وجود دارد خفقان هواست. از آنجایی ‌که خیلی از این فضا ها در زیرزمین یا در محیط ‌هایی هستند که تهویه به ‌صورت طبیعی امکان‌پذیر نیست، بنابراین برای تهویه باید از یک وسیله استفاده شود. این وسیله، جت فن است که از انواع شیوه ‌های تهویه به صورت مکانیکی محسوب می‌ شود. که در مقاله “ ۵ کاربرد انواع جت فن” به انواع کاربرد های جت فن پرداختیم که بهتون پیشنهاد می کنیم مطالعه کنید


بسته به اندازه و ظرفیت هوای مورد نیاز فن‌ ها، با پروانه هایی با ۶ یا ۸ پره با زاویه ۲۰ درجه تا ۵۰ درجه مجهز هستند تا با اطمینان بتوانند خود را با شرایط محیط تطبیق دهند. طراحی خاص پره‌ های پروانه‌ای جت ‌فن f300، کارایی بالای فن را تضمین می کند در حالی که سر و صدا را نیز به خوبی کنترل می کند. پروانه ها به صورت پویا هستند تعادل بالا و وزن کم و اینرسی کم پره ها به کاهش زمان راه ‌اندازی فن کمک می‌کند. پره های فن از آلومینیوم ریخته گری ساخته شده اند.
فن ها را می توان بر روی هر سطح صاف یا مستقیماً به تهویه نصب کرد. اجزای فن همگی برای نصب عمودی و افقی مناسب هستند. نصب فن در مجرای هوا به فلنج نیاز دارد.

جت ‌فن f300 کم سر و صدا، به صرفه از لحاظ انرژی و هزینه، دارای سنسور های هوشمند و قابل اطمینان بوده و از لحاظ تهویه بهترین عملکرد را دارد.

کارشناسان فروش برای تست این فن ‌ها از تست شبیه‌ سازی جریان هوا استفاده می‌کنند. این روش ارزیابی بسیار قابل اطمینان است و باعث می‌شود که در پارکینگ ‌هایی که هندسه ساختاری دشواری دارند، به مشکل برنخوریم. شبیه‌ سازی جریان دود با استفاده از تکنولوژی دینامیک سیالات محاسباتی (CFD) صورت میگیرد.
اگرچه این سیستم در اکثر بازارهای داخلی و خارجی قابل اطمینان است، اما هنگام خرید حتما توجه کنید که سنسور های دود و مونوکسید کربن به درستی کار کنند. هم ‌چنین حتما ضد حریق بودن آن را نیز بررسی کنید.

همه ی هواکش ‌ها ساز و کار مشخصی دارند و آن هم انتقال دود از بخشی به بخش دیگر است. جت ‌فن F300 نیز نوعی هواکش است (جت ‌فن ‌ها را میتوان نوعی هواکش آکسیال و یا توربوفنو خواند) و ساز و کار آن مشابه کولر را مشابه کولر دانست، یعنی هنگامی که سنسور های مخصوص فن تشخیص می‌ دهند که غلظت آلاینده‌ ها از حد مجاز گذشته یا هنگامی که آتش ‌سوزی می ‌شود، هوای آلوده را به بیرون کشیده و هوای پاکیزه و تمیز را از بیرون به داخل می ‌آورد. نصب این نوع فن باعث نمی ‌شود که ارتفاع سقف خیلی پایین بیاید و به طور کل سطح کمی را اشغال می‌ کند و برای همین جای کافی برای سایر تاسیسات وجود خواهد داشت، به شدت ایمن و به صرفه بوده و در تمام جهان از آن به منظور تهویه استفاده می ‌شود.