مقالات

لیست ارزان ترین و بصرفه ترین دمپر صنعتی (۱۴۰۰)

دمپر صنعتی از بخش مهم و حائز اهمیت محیط‌ های صنعتی و به خصوص اماکنی که به دلیل داشتن حرارت بالا نظیر کوره‌ ها، کارگاه ‌های صنعتی ذوب فلزات و آشپزخانه ‌ها نیاز به یک سیستم تهویه مطبوع دارند. به همین جهت از اساسی ‌ترین بخش ‌های یک سیستم تهویه هوای صنعتی به شماره می ‌روند.

شاید برایتان سؤال پیش آمده باشد که دلیل اهمیت بالای این گونه دمپرها چیست؟
در پاسخ به این سؤال می ‌توان خاطر نشان کرد که دمپرهای صنعتی برای کمک به تنظیم و کنترل میزان جریان هوا در یک محیط طراحی شده و مورد استفاده قرار می ‌گیرد.
در طی این فرایند همواره هوایی تمیز و جریان هوا بدون ذرات معلق در محیط جریان می ‌یابد.

شکل ظاهری دمپرهای صنعتی اغلب به صورت دایره‌ ای و مستطیلی است. همچنین با توجه به میزان فشار هوا و نوع محیط از پره ‌های تک لایه و دو لایه در دمپر استفاده می ‌کنند.
دمپرهای صنعتی به راحتی می ‌توانند میزان جریان هوای محیط را کم، زیاد یا قطع نمایند. از این رو آنها را در مسیر جریان هوا نصب می ‌نمایند.

اگر اطلاعات کافی در مورد دمپر ندارید بهتون پیشنهاد می کنیم مقاله ” دمپر چیست ” را بخوانید

دمپرها چگونه کار می‌ کنند؟

به طور کلی می ‌توان گفت دمپرهای صنعتی بیشتر در مراکز و محیط ‌های صنعتی و تجاری مورد استفاده قرار می‌ گیرند.
نحوه کار آنها بدین صورت است که با تنظیم دریچه (تیغه) فلزی که بعضاً به صورت دستی و اتوماتیک طراحی و ساخته شده و درون دمپر گرفته است؛ می‌توان جریان هوای ورودی و خروجی را تنظیم کرده و در پی آن هوایی سالم و عاری از هرگونه ذرات معلق در محیط داشت.

باید توجه داشت که تنظیم جریان هوای ورودی و خروجی به سه حالت کم کردن جریان، زیاد نمودن جریان هوا و قطع نمودن (بستن) مسیر ورود و خروج هوا خواهد بود.
در بالاترین حد ممکن برای استفاده از دمپرهای صنعتی دو کاربرد مهم و کاملاً متفاوت وجود دارد:

  1. برنامه‌ های HVAC سرمایش و گرمایش محیط
  2. برنامه‌ های تهویه هوا در فرایندهای صنعتی

دمپر صنعتی کاری فراتر از تنظیم ساده جریان هوا انجام می‌دهد. جالب است بدانید این مدل از دمپرها برای کنترل هوای سرد، گرم، دمای بالا و از همه مهم ‌تر برای کنترل سالم بودن هوا و عاری از هرگونه مواد کثیف و سمی در محیط‌های صنعتی و دیگر صنایع مورد استفاده قرار می ‌گیرند.
با این کار کیفیت هوای محیط را حفظ نموده و سلامت و ایمنی پرسنل و کارگران حاضر در این گونه صنایع را تأمین نمایند. پس می‌ توان این فرایند را از دلایل اساسی و ضروری استفاده از دمپرها در صنعت به شمار آورد.

باید افزود که دمپرهای صنعتی در انواع مختلف و در ابعاد و اندازه‌ های متفاوت طراحی و ساخته شده‌اند. به همین جهت می ‌توانند بهترین مورد برای سیستم ‌های بزرگ، پیچیده و به روز صنعتی باشند؛ بنابراین با توجه به ابعاد و اندازه و محیط قرار گیری آنها قیمت دمپر صنعتی متغیر است.
از مزایای استفاده از دمپرهای صنعتی می‌توان به مواردی از قبیل قیمت مناسب، استحکام و استقامت بالا، قابلیت تنظیم آسان تیغه‌ ها (دریچه‌ ها) و نصب، راه اندازی و نگهداری آسان اشاره نمود.

دمپرها از نظر مکان و موقعیت نصب به سه گونه دمپرهای خروجی، دمپرهای ورودی و دمپرهای جعبه ‌ای تقسیم می ‌شوند.

انواع دمپرهای صنعتی

همان‌طور که در اوایل بحث نیز گفتیم، دمپرها با توجه به مکان و نحوه استفاده از انواع مختلفی برخوردار هستند که به شرح زیر عبارت‌ اند از:

  • دمپر چهارگوش صنعتی پره موازی اهرمی
  • دمپر چهارگوش صنعتی پره متقابل اهرمی
  • دمپر گرد صنعتی پره موازی اهرمی
  • دمپر گرد صنعتی پره متقابل اهرمی

دمپرهای صنعتی گرد

این مدل از دمپرها به دلیل اینکه به صورت گرد طراحی و ساخته شده ‌اند؛ فقط می‌توان از آنها در کانال ‌های گرد استفاده کرد. دمپرهای صنعتی گرد بیشتر برای باز و بسته کردن مسیر جریان هوا مورد استفاده قرار گرفته و این امر را ممکن می‌ سازند.

قابل ذکر است که این گونه دمپرها را نمی ‌توان در کانال‌ های قابل انعطاف نصب نمود. از موارد استفاده این دمپر می ‌توان به صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، نیروگاه ‌های اتمی، صنایع سنگین، ساختمان ‌های اداری، مسکونی و کارخانه‌ ها اشاره نمود.

قابلیت ‌های دمپر صنعتی گرد دیسکی

در خصوص قابلیت‌ های دمپر صنعتی گرد دیسکی می‌ توان گفت:

  • به دلیل ساخت از جنس ورق کربن استیل، ورق گالوانیزه، ورق آلومینیوم و استنلس استیل از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار هستند.
  • در ابعاد و اندازه‌های مختلف با شرایط محیط و نحوه عملکرد (حداقل سایز ساخت با قطر ۱۰ سانتی متر است.)
  • دمپرهای صنعتی گرد در دو مدل دستی و موتوری تولید می‌ شوند.
  • به جهت نصب ترموستات در کنار موتور قابلیت کنترل دمای هوا را دارند.
  • به لحاظ نصب پتانسیومتر و ریموت روی دمپر توانایی کنترل حجم هوا و باز و بسته نمودن دریچه دمپر جهت کنترل هوا دهی را دارند.
  • با استفاده از پوشش ایوکسی توانایی و مقاومت بالا در محیط‌های با خورندگی بالا دارند.

بهتون پیشنهاد میکنیم برای اطلاعات بشتر حتما  مقاله ” موتور دمپر چیست ” را بخوانید.

دمپر ثقلی یا بارومتریک

این گونه از دمپرهای صنعتی در یک مسیر یک طرفه و بدون بازگشت هوا را هدایت نموده و از محیط خارج می ‌کنند. شکل ظاهری آن‌ ها دایره ‌ای است و اغلب به جهت هوا بندی و بسته شدن مسیر ورود هوا مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

از این نوع دمپر در مجاری اگزوز و خروج هوا استفاده می ‌شود. زمانی که فشار زیادی پشت دریچه دمپر قرار گیرد، دریچه باز شده، دود و هوای موجود در مجاری تخلیه می ‌شوند.

دمپرهای اقتصادی

همان گونه از نام این دمپر مشخص پیداست؛ از آنها برای سیستم‌ های خنک کننده در ساختمان ‌ها استفاده می‌شود که از لحاظ هزینه به نسبت دیگر مدل ‌ها در سطح پایین ‌تری قرار دارند.

به همین جهت و به لحاظ اینکه هزینه نصب، راه اندازی و تعمیر و نگهداری پایین ‌تری نسبت به سایر دمپرهای صنعتی دارند؛ به آن ‌ها دمپر اقتصادی می ‌گویند.


به طور کلی سیستم دمپرهای اقتصادی شامل دو دمپر است. یکی دمپر هوای بیرون که باعث می ‌شود هوای بیرون از محیط به داخل سیستم راه یابد.
دیگری دمپر بازگشت که موجب می ‌شود تا هوای وارد شده به دمپر در سیستم چرخش نموده و موجب تهویه هوای محیط شود.

قیمت دمپر صنعتی

در پایان قصد داریم به معرفی ارزان ‌ترین و به ‌صرفه‌ ترین دمپرهای صنعتی بپردازیم.
با توجه به ساخت دمپر صنعتی در ابعاد، اندازه و حجم‌ های مختلف و عملکرد مناسب و مختلف هر گونه از دمپرهای تنوع قیمتی بسیار زیادی وجود دارد.

این تنوع قیمتی شامل مؤلفه ‌هایی چون آلیاژ مصرفی، نوع تیغه، جنس بدنه دمپر، ابعاد، اندازه و دیگر عوامل تأثیرگذار در قیمت یک کالا خواهد بود.


(لازم به توضیح است که قیمت ‌های زیادی در سایت ‌ها و بازار مشاهده شده و به اختصار به بیان چند مدل از این دمپر پرداخته ‌ایم.)

قیمت دمپر صنعتی به شرح زیر عبارت است از:

  • دمپر هواکش صنعتی سایز ۴۰ ، ۵۰ ، ۶۰ ، ۷۰ ، ۸۰ سانتیمتری به مبلغ ۲۱۶٫۰۰۰ تومان است.
  • دمپر صنعتی دستی با پره موازی از جنس ورق ۱ میل گالوانیزه در ابعاد ۲۵ × ۵۰ سانتیمتر به ازای هر سانتیمتر مربع ۲۳۳ تومان که قیمت تمام شده دمپر ۲۹۱٫۰۰۰ تومان است.
  • دمپر صنعتی دستی با پره موازی از جنس ورق ۱ میل گالوانیزه در ابعاد ۲۰ × ۴۰ سانتیمتر به ازای هر سانتیمتر مربع ۲۳۳ تومان که قیمت تمام شده دمپر ۲۸۰٫۰۰۰ تومان است.
  • دمپر صنعتی دستی با پره موازی از جنس ورق ۲۵/۱ میل گالوانیزه در ابعاد ۳۰ × ۵۰ سانتیمتر به ازای هر سانتیمتر مربع ۲۶۴ تومان که قیمت تمام شده دمپر ۳۹۶٫۰۰۰ تومان است.
  • دمپر صنعتی دستی با پره موازی از جنس ورق ۲۵/۱ میل گالوانیزه در ابعاد ۵۰ × ۷۵ سانتیمتر به ازای هر سانتیمتر مربع ۲۵۱ تومان که قیمت تمام شده دمپر ۹۴۱٫۰۰۰ تومان است.
  • دمپر گرد دستی تک پره از جنس ورق ۱ میل گالوانیزه به قطر ۵۰ سانتیمتر به مبلغ ۵۲۸٫۰۰۰ تومان است.
  • دمپر گرد دستی تک پره از جنس ورق ۱ میل گالوانیزه به قطر ۳۰ سانتیمتر به مبلغ ۲۷۷٫۰۰۰ تومان است.

برخی از سوالات متداول :

دمپر صنعتی چیست ؟

دمپر صنعتی از بخش مهم و حائز اهمیت محیط‌ های صنعتی و به خصوص اماکنی که به دلیل داشتن حرارت بالا نظیر کوره‌ ها، کارگاه ‌های صنعتی ذوب فلزات و آشپزخانه ‌ها نیاز به یک سیستم تهویه مطبوع دارند. به همین جهت از اساسی ‌ترین بخش ‌های یک سیستم تهویه هوای صنعتی به شماره می ‌روند.

قیمت دمپر صنعتی چقدر است ؟

دمپرهای صنعتی در انواع مختلف و در ابعاد و اندازه‌ های متفاوت طراحی و ساخته شده‌اند. به همین جهت می ‌توانند بهترین مورد برای سیستم ‌های بزرگ، پیچیده و به روز صنعتی باشند؛ بنابراین با توجه به ابعاد و اندازه و محیط قرار گیری آنها قیمت دمپر صنعتی متغیر است