مقالات

۰ تا ۱۰۰ طراحی سیستم فشار مثبت آسانسور + تصویر

سیستم فشار مثبت آسانسور موضوعی است که در این مطلب به توضیح در مورد آن می پردازیم. پس برای آگاهی بیشتر در این مورد تا پایان مطلب با ما همراه باشید‌.

آسانسور یا بالا بر یا به ‌اصطلاح آسان‌ بر، اتاقک متحرکی است که به ‌وسیله آن از طبقه‌ای به طبقة دیگر می‌روند یا از طبقه‌ ای به طبقه پایین ‌تر فرود می‌آیند. به عبارت دیگر می ‌توان گفت آسانسور یکی از تجهیزاتی است که رفت و آمد و حمل و نقل عمودی را آسان می ‌کند. آسانسورها عموماً به کمک موتورهای الکتریکی باعث حرکت عمودی کابین می ‌شوند. این موتورها با کمک کابل ‌های کشش و سیستم متقابل وزن، مانند یک بالابر معمولی کار جابه‌ جایی را انجام می ‌دهند یا با کمک پمپ‌های هیدرولیک میزان مایعات را برای بالا بردن در یک پیستون استوانه ‌ای جک مانند تزریق و کنترل می ‌کنند.

آسانسور چطور کار می ‌کند؟

در بالا به طور کلی با مفهوم آسانسور آشنا شدیم، از بخش‌ های مهم یک آسانسور می ‌توان به اتاقک آسانسور که یک جعبه فلزی است اشاره کنیم. نیروی مقاوم که به اتاقک آسانسور تعادل می ‌بخشد، یک موتور الکتریکی که باعث بالا و پایین رفتن اتاقک ‌های آن می ‌شود، سیستم ترمز که بسیار مهم است و قطعات پیچیده دیگر که همگی باعث جا به جایی امن و راحت می‌ شوند.

با توجه به اینکه آسانسور وسیله ‌ای برای جا به‌ جایی راحت و امن است باید امنیت آن تأمین شود. از مهم ‌ترین نکات که رعایت آن برای حفظ امنیت آسانسور ضروری است، طراحی درست سیستم فشار مثبت آسانسور است.

چیست + ۷ ویژگی مهم”]

فشار مثبت آسانسور

سامانه فشار مثبت آسانسور به ‌منظور بالا بردن فشار هوای داخل محیط آسانسور استفاده می‌ شود. هدف استفاده از این سامانه فشار مثبت آسانسور ایجاد محیطی امن و عاری از دود به‌ منظور جلوگیری از خفگی ساکنین هنگام خرابی، گیرکردن یا هنگامی‌ که آتش‌ سوزی رخ‌داده است می ‌باشد.

اجرای آن در ساختمان ‌هایی که طبق دستورالعمل ایمنی آسانسور را نصب کرده ‌اند اجباری است و سبب حفظ جان عزیزانمان در زمانی می‌ شود که آتش ‌سوزی رخ ‌داده یا درب‌های آسانسور به هر دلیلی بسته شده است.

دود در این مورد به دلیل اثر دودکشی تمایل دارد از درون شفت ‌های عمودی ساختمان عبور کرده و از آن جا وارد کانال آسانسور شود که در این صورت سامانه‌ های فشار مثبت آسانسور با استفاده از فن‌های مکانیکی به ایجاد فشار مثبت در دهلیز و در نتیجه به کنترل دود دور کانال می ‌پردازند. در نتیجه اعمال اختلاف فشار در دو طرف مانع می‌تواند سبب کنترل دود شود.

محاسبه کانال فشار مثبت آسانسور

در ابتدای محاسبه کانال فشار مثبت آسانسور مقدار هوای مشخص برای یک فضا باید مشخص شود. بعد سیستم کانال‌ کشی برای انتشار هوا به فضاهای مختلف طراحی، تعیین و اندازه‌ گیری شود. همچنین ضروری است فشار مثبت آسانسور (جهت تأمین) و فشار منفی آسانسور (جهت تخلیه) به ‌منظور غلبه بر مقاومت سیستم کانال‌ کشی که شامل کانال اصلی، کانال های انشعابی، اتصالات و سایر تجهیزات سیستم کانال‌ کشی است به کار رود.

هر کانال علاوه بر مقاومتی که به دلیل اصطکاک ایجاد می‌ کند، به دلیل وجود اتصالات و تجهیزاتی مانند زانو، فیلتر، هود، دمپر، کویل های سرمایی و گرمایی، دیفیوزرها، و … مقدار مقاومت اضافی تولید می ‌کند. همان‌ طور که گفتیم دمپرها در عین این ‌که باعث اتلاف انرژی هستند اما وجود آن‌ ها به دلیل بالانس سیستم و فراهم نمودن هوای تعیین شده برای هر فضا لازم است؛ بنابراین فن باید فشار استاتیک بیشتری را تولید کند به ‌طوری‌ که دمپر با کاهش جریان، هوای موردنیاز هر فضا را تأمین نموده و سیستم را بالانس کند. به ‌طور کلی جهت طراحی سیستم کانال کشی و محاسبه کانال فشار مثبت آسانسور باید ۴ مورد رعایت شود:

  1. روش اصطکاک یکسان
  2. روش کاهش سرعت
  3. روش سرعت ثابت
  4. روش محاسبه کانال فشار مثبت

به کاربری این روش ‌ها بسته به نوع کاربری فضا و شرایط موجود مانند تعداد انشعابات و سرعت مجاز جریان متفاوت می‌ باشد.

روش اصطکاک یکسان و ارتباط آن با سیستم فشار مثبت آسانسور

این روش بسیار مناسب سیستم‌ هایی است که سرعت جریان در کانال‌ های آن‌ها متوسط است. از این روش برای سیستم‌ های تأمین و همین ‌طور سیستم‌ های تخلیه هوا استفاده می ‌شود.

در روش اصطکاک یکسان انتخاب قطر و سرعت کانال برای یک اصطکاک یکسان در هر ۱۰۰ فوت کانال صورت می ‌گیرد. این اصطکاک معمولاً بین ۰/۱ تا ۰/۲ اینچ آب است. مقادیر بزرگ‌تر منجر به کاهش قطر کانال و افزایش سرعت جریان در کانال می‌ شود و روش‌های ۲ و ۳ هرکدام به نحوی باعث می‌ شوند تا جریان و فشار به طور مساوی باشد.

اما در روش محاسبه کانال فشار مثبت آسانسور می ‌توان به امکان استفاده از آن برای فضاهایی که می‌ بایست مقدار یکسانی هوای تازه در قسمت ‌های مختلف انتشار یابد، اشاره کرد. افزایش فشار زمانی رخ می ‌دهد که حرکت جریان هوا کند شود. هنگامی ‌که این اتفاق می ‌افتد در حدود نیمی از فشار سرعت جریان به شکل فشار اضافی استاتیک، بازتولید می شود و این افت فشار ممکن است به دلیل زاویه مخروطی کانال یا به دلیل آن که کانال مقداری از جریان را به عقب و به‌صورت معکوس هدایت می ‌کند در حالی‌ که قطر کانال در طول مسیر تغییری نمی ‌یابد، باشد.

در هر روشی که تابه ‌حال محاسبه شده است مشاهده کردیم که قطر کانال در هر انشعابات کاهش می ‌یابد. اما اگر بخواهیم فشار مثبت
آسانسور را بازیافت کنیم قطر کانال اصلی در تمام طول مسیر یکسان باقی می ‌ماند.
در پایان باید گفت محاسبه کانال فشار مثبت آسانسور سبب کاهش سرعت جریان در هر انشعاب و افزایش فشار مثبت در محل می‌ شود که برای غلبه بر اصطکاک کانال به‌ صورت متوالی در هر مقطع کانال اصلی به کار می‌ رود بنابراین فشار مثبت در محل هر انشعاب به طور یکسان باقی می ‌ماند.