مقالات

جت فن تونلی چیست و چه کاربرد هایی دارد

جت‌ فن تونلی بخش اصلی سیستم تهویه و تخلیه دود در تونل‌ های جاده ‌ای است. در ساخت این جت‌ فن‌ ها از جدیدترین تکنولوژی استفاده می ‌شود، چراکه عملکرد مطلوب، بازدهی بالا، کمتر بودن سروصدا و استانداردهای امنیتی در این سیستم‌ ها از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین از جدیدترین ابزارها برای ساخت جت فن‌ های تونلی استفاده می ‌شود. شبیه‌ سازی CFD فضای تونل نیز یکی از ضرورت ‌ها برای انتخاب جت فن مناسب است. جت فن چبست؟

با این شبیه‌ سازی تمام اجزای جت فن شامل شکل هندسی تیغه ‌ها، پره ‌های کمکی و فرم بدنه فن به‌ صورت ایرودینامیک و در حالتی که بیشترین بازدهی را بدهد، بهینه‌سازی می ‌شوند. به کمک شبیه‌ سازی CFD می ‌توان اجزای کمکی بیشتری را به جت فن اضافه یا کم کرده و تأثیر آن را بر روی بهره‌ وری تحلیل کرد. انواع جت فن تونلی کدامند؟

برای اینکه سیستم تهویه تونلی ما توان مناسب برای تحمل فشارهای مکانیکی و حرارتی پیش‌ بینی ‌شده را داشته باشد، نیاز است پیش از طراحی شبیه‌ سازی کامپیوتری صورت گیرد. علاوه بر شبیه‌ سازی کامپیوتری، در صورتی‌ که یک کمپانی به دنبال ساخت یک جت فن جدید با متریال جدید باشد، آزمایش ‌های عملی نیز ضروری به نظر می ‌رسد. آزمایش ایرودینامیک پروانه فن معمولاً بر اساس استاندارد بین ‌المللی ISO 5801 صورت می ‌گیرد. در ادامه مفاهیمی در ارتباط با جت فن تونلی آمده که به شما کمک می ‌کند درک بیشتری از این سیستم و کاربرد آن داشته باشید. پس با ما همراه باشید.

چرا تونل‌ ها احتیاج به تهویه دارند؟

اولاً اینکه بسته به نوع و مکان تونل و در شرایط نرمال، ضروری است که از غلظت دود و تمرکز آلاینده‌های ناشی از ترافیک در مسیر تونل کاسته شود. در ثانی، در صورت بروز حادثه و آتش‌سوزی، جریان دود باید تحت کنترل کامل قرار داشته باشد. علاوه بر دو کاربرد اصلی سیستم‌های تهویه تونلی، یکی از کاربردهای دیگر آن می‌تواند کنترل دمای درون تونل باشد.

کیفیت هوا و محدودیت انتشار آلاینده ‌ها

در عملکرد عادی یک تونل که حرکت مداوم خودروها در آن عادی است، دفع گازهای اگزاست ضروری است. در کنار گازهای اگزاست، ساییدن تایرها بر روی زمین و انتقال خاک توسط چرخ‌ های خودروها منجر به ایجاد ذرات معلق در فضا می ‌شود. در فضای تونل معمولاً حجم زیادی آلاینده و ذرات معلق وجود دارد که برای سلامتی و وضعیت امنیتی تونل خطرناک است. غلظت بیشتر ذرات معلق باعث کاهش دید نیز می ‌شود.

در تونل‌ های چند جهته و کوتاه معمولاً تهویه طبیعی هوا و حرکت خودروها آلاینده‌ ها و ذرات معلق را خارج می ‌کند و کافی خواهد بود. در صورت طولانی ‌تر بودن مسیر تونل، استفاده از تهویه مکانیکی ضروری خواهد شد. با استفاده از سیستم تهویه، غلظت ذرات معلق و گازهای اگزاست به رسیدن به میزان استاندارد و امن، کنترل می‌ شود. در محاسبات برای رسیدن به قدرت مورد نیاز سیستم تهویه، کیفیت هوا نیز باید به ‌عنوان معیار در نظر گرفته شود.

عوامل تعیین‌ کننده در تعیین میزان تهویه مناسب

  • ارتفاع تونل، حجم غلظت گازهای اگزاست ناشی از ترافیک به ارتفاع تونل وابسته است.
  • محیط، مساحت و جهت ‌های تونل
  • میزان شیب تونل، در زمانی که تونل به ‌صورت شیب است میزان غلظت اگزاست خروجی خودروها بیشتر خواهد بود.
  • استاندارد میزان انتشار ترافیک، که بسته به متوسط عمر خودروهای عبوری است.
  • نوع موتور خودروها (بنزینی، سوخت CNG یا LPG، گازوئیل یا خودروهای الکتریکی)
  • میانگین سرعت عبوری ترافیک از مسیر تونل
    • ضریب عمر موتورها و مبدل ‌های کاتالیزوری
  • ترکیب ترافیک (درصد کامیون ‌ها، اتوبوس ‌ها، وانت ‌ها، ون‌ ها یا خودروهای شخصی)
  • وزن بار کامیون و کامیونت‌ ها (که معمولاً مابین ۳٫۵ الی ۳۰ تن متغیر است)
  • استاندارد محدودیت ‌های غلظت گازهای CO، NOx و میزان دید در تونل (بر اساس استانداردهای مختلف غلظت ذرات معلق و گازها)
  • سرعت ترافیک عبوری و محدودیت ‌های انتشار آلودگی در صورت فعال بودن کارگاه جاده‌ سازی در محیط

جت‌ فن تونلی بخش اصلی سیستم تهویه و تخلیه دود در تونل‌ های جاده‌ای است. در ساخت این جت‌ فن‌ ها از جدیدترین تکنولوژی استفاده می‌ شود، چراکه عملکرد مطلوب، بازدهی بالا، کمتر بودن سر و صدا و استانداردهای امنیتی در این سیستم ‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

امنیت و هدایت گرما و دود در صورت آتش ‌سوزی

در صورت بروز حادثه و آتش ‌سوزی در تونل، افرادی که در تونل ایستاده و حتی ممکن است گیر افتاده‌ باشند، در خطر قرار دارند. با وجود گازها و دود داغ، تهدید هر لحظه بیشتر هم خواهد شد. گازهای سمی، تابش گرمای شدید ناشی از احتراق و کاهش دید، افراد حاضر در تونل را دچار مشکل خواهد کرد. اکثر قربانیان حوادث آتش‌سوزی به علت در معرض گرما و گازهای سمی قرار داشتن جان خود را از دست می ‌دهند.

به‌ علاوه کاهش دید ناشی از وجود دود غلیظ، باعث می ‌شود تا افراد مسیرهای فرار را نبینند. اگر آتش ‌سوزی در فازهای ابتدایی باشد، مردم عبوری از تونل در خطر خواهند بود و در صورت رسیدن آتش به فازهای بعدی، جان آتش‌نشانان به مخاطره می ‌افتد.
به همین دلیل وجود جت فن‌ های تونلی اهمیت زیادی پیدا می ‌کند. جت فن تونلی یک سیستم تهویه مناسب برای مواقع اضطراری و در زمان وقوع حوادث ناخواسته همچون آتش ‌سوزی می‌تواند بسیار کمک‌ کننده باشد.

عوامل مهم در صورت وقوع آتش‌ سوزی در تونل

در صورت وقوع آتش‌سوزی، وجود تهویه مناسب و به ‌کارگیری از جت فن‌های تونلی می ‌تواند در موارد زیر کمک ‌کننده باشد:
• جلوگیری از گیر افتادن افراد عبور کننده از تونل در دود
• تخلیه دود از مسیرهای فرار
• کمک به دسترسی نیروهای امدادی و آتش‌ نشانی برای رسیدن امن به آتش
– اولاً به ‌منظور نجات دادن قربانیان
– ثانیاً برای مهار آتش
• ممانعت از در معرض حرارت قرار گرفتن بیش ‌از حد سازه تونل
• ممانعت از ورود دود به بخش ‌های دیگر تونل

تهویه طولی به کمک جت‌ فن ‌ها

حال بیایید به این سؤال پاسخ دهیم. جت فن تونلی چیست؟ جت فن‌ های تونلی چه کمکی به تهویه طولی می ‌کنند؟ به کمک سیستم تهویه طولی با استفاده از جت فن‌ ها، هوای تازه از ورودی تونل وارد شده و هوای اگزاست از سمت دیگر تونل تخلیه می‌ شود. جریان هوای درون تونل می‌تواند به کمک جت‌ فن‌ ها کنترل شود. قدرت رانش جت‌ فن‌ ها هوا را به‌صورت ضربه ‌ای جابه‌ جا می ‌کند و هوا را به سمت جلو می ‎‌راند. آن‌ چنان‌ که که در تصویر زیر می‌ بینید.

در سیستم تهویه طولی، غلظت آلاینده ‌ها در جهت و مسیر عبوری تهویه افزایش می ‌یابد، بنابراین هیچ هوای تازه‌ ای درون تونل وارد و تخلیه نمی‌شود. میزان آلایندگی می ‌تواند به کمک ابزارهای تشخیص‌ دهنده مواد آلاینده ارزیابی شود. برای تشخیص میزان دید هم دستگاه‌ هایی وجود دارد. بر اساس اطلاعات به‌ دست ‌آمده توسط این ابزارها، میزان تهویه مناسب برای تونل در هر زمانی محاسبه‌ شده و به نسبت آن، برخی جت فن‌ها روشن و خاموش می ‌شوند.

حداکثر طول تونلی را که می‌توان با سیستم جت فن تهویه کرد وابسته به استاندارد میزان مجاز آلاینده‌ ها و استاندارد دید در محیط تونل است. بسته به تعداد و نوع خودروهای عبوری و بر اساس استانداردهای بین ‌المللی، حداکثر طول تونلی که امکان تهویه با سیستم جت فن را دارد، ۳ الی ۶ کیلومتر است.

در صورت وقوع آتش ‌سوزی، گازهای سمی، تابش گرمای شدید ناشی از احتراق و کاهش دید، افراد حاضر در تونل را دچار مشکل خواهد کرد.

در صورت بروز آتش‌ سوزی، جهت عبوری دود و گازها می ‌تواند به طرز مطلوبی تحت کنترل قرار گیرد. حتی در صورت بروز آتش‌ سوزی ‌های جدی نیز این سیستم کارآمد است. همان ‌طور که در تصویر زیر نیز می ‌بینید، به کمک جت فن ‌ها می‌توان قسمت قبل از آتش را به ‌طور کامل از گاز و دود تخلیه کرد که باعث حفظ سلامتی افرادی خواهد شد که پیش از آتش‌ سوزی گیر افتاده‌ اند. در این صورت، نیرو های امدادی و اورژانس نیز دسترسی خوبی به آتش خواهند داشت.

در مسیر پایین آتش ‌سوزی نیز مشکلی پیش نخواهد آمد، پس از وقوع حادثه خودروهای عبوری مسیر را با جریان عادی ترافیک ترک خواهند کرد. جت فن‌ های بعد از آتش ‌سوزی در معرض دود و دمای بیشتری خواهند بود. این جت فن‌ ها باید این قابلیت را داشته باشند که در زمان کوتاه با حداکثر توان عمل کنند. جت فن‌ های تونلی معمولاً به نحوی طراحی می ‌شوند که تا ۴۰۰ درجه حرارت را برای مدت ۲ الی ۳ ساعت تحمل کنند.

به منظور جلوگیری از آسیب و غیر فعال شدن جت فن‌ های داخلی، در ورودی تونل از یک جت فن Injector استفاده می ‌شود تا هوای خارجی را با فشار به داخل تونل هدایت کند. برای آشنایی با طراحی تهویه تونل، مقاله ” اشنایی با بهترین روش طراحی تهویه تونل” بخوانید

در این مقاله، به بیان کلیات و اساس کار جت فن تونلی که برای تهویه هوای داخل تونل به کار می ‎‌رود پرداخته شد. تعیین سیستم مناسب و تعداد کافی جت فن‌ ها برای تونل‌ های مختلف، نیاز به شبیه‌ سازی و محاسبات کامپیوتری دارد. سیستم‌های تهویه تونلی به‌ علاوه می ‌تواند به کمک سنسورها و تجهیزات مختلف به نحوی تنظیم شوند که در صورت نیاز هرکدام از جت فن‌ ها به‌طور خودکار روشن یا خاموش شوند.

تخلیه اگزاست تونل و خصوصاً در شرایط آتش‌ سوزی نیاز به پیش محاسبه و بررسی احتمالات مختلف و مدل ‌سازی کامپیوتری دارد. چرا که وقوع حادثه در تونل‌ها می ‌تواند جان افراد زیادی را به خطر بی اندازد؛ به همین دلیل، به‌ کارگیری تجهیزات مناسب و بر اساس استانداردهای بین ‌المللی، امری بسیار ضروری و حیاتی است. . در مود شبیه سازی تهویه تونل بیشتر بدانید .

جت‌ فن تونلی چیست ؟

جت‌ فن تونلی بخش اصلی سیستم تهویه و تخلیه دود در تونل‌ های جاده ‌ای است. در ساخت این جت‌ فن‌ ها از جدیدترین تکنولوژی استفاده می ‌شود، چراکه عملکرد مطلوب، بازدهی بالا، کمتر بودن سروصدا و استانداردهای امنیتی در این سیستم‌ ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

چرا تونل‌ ها احتیاج به تهویه دارند؟

اولاً اینکه بسته به نوع و مکان تونل و در شرایط نرمال، ضروری است که از غلظت دود و تمرکز آلاینده‌های ناشی از ترافیک در مسیر تونل کاسته شود. در ثانی، در صورت بروز حادثه و آتش‌سوزی، جریان دود باید تحت کنترل کامل قرار داشته باشد. علاوه بر دو کاربرد اصلی سیستم‌های تهویه تونلی، یکی از کاربردهای دیگر آن می‌تواند کنترل دمای درون تونل باشد.