مقالات

معرفی جت فن قوی | بررسی قدرتمند ترین جت فن های موجود

جت فن قوی یکی از جدیدترین و به ‌روزترین سیستم‌ های تهویه هوا بوده و از گونه ‌های پیشرفته هواکش ‌ها به شمار می ‌رود. همان ‌طور که از نام آن مشخص است؛ این گونه از جت فن‌ ها با الگوگیری از موتور جت هواپیما طراحی و ساخته شده ‌اند. که به وسیله این موتور قدرتمند می‌ تواند حجم بسیار زیادی از هوا را به گردش در آورده و تهویه هوا را به راحتی انجام دهد.

خوب است بدانید که جت فن نمی‌تواند به عنوان هوا ساز مورد استفاده قرار گیرد؛ بلکه فقط می‌تواند حجم زیادی از هوا را به چرخش در آورده و عمل تهویه هوا صورت پذیرد. بدین جهت فقط در محیط‌ های سربسته مثل تونل، پارکینگ و سالن ‌های سربسته کاربرد دارند.

معرفی جت فن قوی

جت فن یکی از مدل‌ های قدرتمند هواکش صنعتی است. نحوه کار آن بدین صورت است که با گردش هوای محیط و تولید فشار هوای قوی، به شکل پرفشار هوا را از پایین به سمت بالا جا به جا نموده و به این نحو عمل تهویه هوا صورت می ‌گیرد.
جت فن‌ ها به دلیل اینکه در گردش هوا در تمامی سطوح قدرت بالایی دارند؛ به عنوان سیستم‌ های مکمل در تهویه اماکن سربسته مورد استفاده قرار می ‌گیرند.
شایان ذکر است که قدرت بالای جت فن در گردش هوا سبب شده تا بدون استفاده از مجاری کمکی بتواند دود را از محیط‌های سربسته خارج کرده و امکان تهویه را میسر سازد.
در نتیجه در هزینه ‌های جاری نظیر وسایل، قطعات و انرژی صرفه جویی شده و راندمان نصب افزایش می ‌یابد.

جت فن به لحاظ اینکه از لحاظ ظاهری، زیبایی خاصی به محیط می ‌بخشد؛ نیاز اکثر معماران، مالکین ساختمان و پیمانکاران را در ساخت ساختمان‌ های مرتفع، هتل ‌ها و مراکز خرید بر آورده ساخته است.

اماکن سربسته یا زیر زمینی قادر به دفع دودهای سمی خروجی از اگزوز خودروها نیستند. علاوه بر آن در هنگام وقوع آتش سوزی دودهای مضر موجب تشدید گازهای سمی و مضر در محیط ‌های سرپوشیده می ‌گردد.

به همین جهت سیستم‌ های کنترل و تهویه دود الزاماً باید در این گونه محیط‌ ها نصب شود. جت فن قوی یکی از این مدل سیستم‌ های تهویه است که در اکثر محیط‌ های محصور و سربسته مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

برای اطلاع بیشتر از جت فن مقاله ” جت فن چیست ” را مطالعه کنید.

باید بدانید که جت فن‌ ها علاوه بر صرفه جویی در هزینه، در کاهش سروصدا نیز بسیار مؤثرند.

مزایای سیستم جت فن

پس از معرفی جت فن قوی، لازم است تا از مزایای استفاده از این سیستم تهویه آگاهی داشته باشید. برخی از مزایای جت فن عبارت است از:

  • صرفه جویی در فضا: جت فن به دلیل ابعاد و اندازه و همچنین هوشمند بودن سیستم راه اندازی و عملکرد تهویه میزان فضای کمتری نسبت به دیگر سیستم ‌های مشابه اشغال می ‌کند.
    بنابراین یکی از اهداف معماران و مهندسین در مورد کمبود فضای نصب و راه اندازی محقق خواهد شد.
  • صرفه جویی در مصرف انرژی: به علت نصب سیستم‌ های هوشمند تشخیص گاز Co، جت فن با گازها ترکیب شده تا توانایی کنترل آن‌ ها را داشته باشد.
    از این رو بسیار دقیق بوده و به صورت قابل ملاحظه ‌ای در مصرف انرژی صرفه جویی می‌ شود.
  • سر و صدای کم: جت فن ‌ها نسبت به سیستم‌ های سنتی و قدیمی حرکت نسبتاً کمتری داشته و با سرعت کمی توان کنترل گازهای Co را دارند. در نتیجه سروصدای کمتری ایجاد می ‌کنند.
  • صرفه جویی در هزینه: سیستم جت فن به جهت خرید، نصب، راه اندازی و تعمیر و نگهداری نسبت به دیگر سیستم‌ های تهویه (مجاری و کانال کشی) از هزینه ‌های کمتری برخوردار است.

بنابراین با نصب این جت فن ‌ها می ‌توان در روند کار تسریع ایجاد نموده و هزینه‌ های جاری را به حداقل رساند.

کاربرد جت فن در سیستم‌ های تهویه تونل

کاربرد انواع جت فن در سیستم‌ های تهویه تونل به صورت زیر است:

  1. استفاده از جت فن در سیستم‌ های تهویه تونل: از جت فن قوی به جهت قدرت و توان بالا در سیستم تهویه جهت ایجاد فشار قوی و خروج دودهای مضر استفاده می ‌شود.
  2. تونل‌ ها به دلیل اینکه محیطی سربسته هستند و راه خروجی محدودتری نسبت به سایر اماکن دارند؛ همواره نیازمند یک سیستم قدرتمند برای خروج گازهای سمی ناشی از دود و تردد خودروهای سبک و سنگین هستند.
    علاوه بر آن اینکه ورود هوای تازه و طبیعی به درون تونل‌ ها لازم و ضروری است. این امر با نصب جت فن‌ های قدرتمند محقق و میسر خواهد شد. بی شک با نصب این جت فن مصرف برق کاهش یافته و در کنار به حداقل رساندن هزینه ‌های زیر ساختی، بهره‌ وری افزایش می ‌یابد.
  3. با توجه به طول و ارتفاع تونل ‌ها، مؤلفه ‌های اندازه گیری میزان هوای تازه و خروج دودهای مضر متفاوت است. از آنجایی که جت فن‌ ها در ابعاد و اندازه‌ های مشخص و توان و بازدهی متفاوتی طراحی شده ‌اند؛ می ‌توان با توجه به ابعاد و اندازه تونل‌ ها از جت فن مناسب استفاده نمود. این امر تأثیر بسزایی در کاهش هزینه‌ ها و مدیریت مصرف انرژی دارد.

نحوه کار جت فن

جت فن به دلیل الگو گرفتن از سیستم موتور جت هواپیما قدرت بالایی در جا به جایی و تهویه هوا دارد. جت فن از موتور آکسیال (پروانه ‌ای) استفاده می‌ کنند.
در حالت عادی توان آن را ندارند تا حجم و فشار هوای زیادی تولید کنند. اما به دلیل قرار گیری در یک پوشش استوانه‌ ای سبب شده تا جت فن به یکی از قدرتمندترین سیستم ‌های تهویه مبدل شود.

با توجه به نوع ساخت و محل استفاده، جت فن قادر است تا هوا را در یک یا دو جهت به گردش در بیاورد. جت فن ابتدا هوای ورودی را در سطح محیط پخش نموده، سپس با به گردش در آوردن این هوا، گازهای سمی و هوای آلوده را به بیرون هدایت می ‌کند.


به دلیل این نحوه عملکرد از بهترین سیستم‌ های تهویه در مکان‌های سربسته به شمار می‌ روند. به طور کلی جت فن‌ ها می ‌توانند هوای ورودی را در سطح فضا پخش کرده و همچنین با به گردش در آوردن این هوا، هوای آلوده را به سمت خروجی هدایت کنند.
در این شرایط جت فن‌ها برای محیط‌ های بسته و آلوده بسیار مناسب هستند و بهترین سیستم تهویه برای این مکان‌ ها به شمار می‌روند.

نکات مهم پیش از خرید جت فن

پس از معرفی جت فن قوی خوب است با نکاتی مهم جهت انتخاب و خرید جت فن آشنا شوید:

  • به طراحی محیط و طول و ارتفاع آن با دقت توجه کنید. باید تمامی فضاها اعم از ورودی و خروجی هوا را مد نظر قرار داده؛ تا بتوان بهترین نوع جت فن را انتخاب و خریداری کرد.
  • همواره از جت فن‌های با ضمانت نامه (گارانتی) استفاده کنید. جت فن معمولاً به دلیل اینکه به طور دائم کار می‌ کند، به شدت دچار استهلاک شده و در صورت ضعیف بودن قطعات سازنده جت فن موجب خرابی و از کار افتادگی آن می ‌شود. پس همواره باید جت فن‌ های با کیفیت بسیار بالا و دارای ضمانت خریداری نمود.

نکات مهم برای نصب جت فن

در خصوص نصب جف فن رعایت نکات زیر مهم و ضروری است:

  • همواره باید بهترین مکان را برای نصب جت فن انتخاب نمود. محل نصب باید به گونه ‌ای باشد که تمام فضای محیط را تحت پوشش قرار دهد. در تونل و پارکینگ نیز باید در محیط‌هایی نصب شوند که تمام فضا و نقاط کور را تحت پوشش قرار داده و هیچ نقطه ‌ای بدون تهویه نباشد.
  • باید در هنگام نصب از سیم کشی‌ های قوی و مقاوم در برابر حرارت و آتش استفاده نمود. چرا که در تونل به دلیل دمای محیط و تردد خودروها حرارت بالایی وجود دارد.
    همچنین ممکن است در صورت بروز آتش سوزی به سیم‌ ها و جت فن ‌های درون محیط آسیب وارد شود که در این خصوص باید از عایق ‌های مناسب برای سیم کشی‌ ها و محل اتصال آن به جت فن استفاده کرد.
  • یکی از نکاتی که باید بیش از همه به آن توجه شود؛ ارتفاع فضای تونل‌ ها و پارکینگ ‌ها است. با توجه به تردد خودروهای سبک و سنگین در اندازه و ارتفاع‌ های مختلف باید جت فن در محلی نصب شود که مانع از عبور و مرور خودروها نگردد و همچنین کار تهویه هوا را به خوبی صورت پذیرد.
    با توجه به بررسی‌ های به عمل آمده و تحقیقات انجام شده تا کنون لیست جت فن‌ های قدرتمند به دست نیاورده ‌ایم. به یاری خدا و در مقالات بعدی سعی خواهیم کرد تا به این مهم دست پیدا کنیم.

به امید اینکه مطالب ارائه شده، بتواند تأثیری در افزایش اطلاعات و آگاهی شما عزیزان در مورد جت فن ‌ها داشته باشد.