Categories: مقالات

جت فن آکسیال چیست؟ و چه کاربردی دارد

جت فن‌های آکسیال چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

جت فن‌ های آکسیال با قابلیت مکنده و دمنده خود می‌توانند در تهویه هوای معادن، مرغداری، سردخانه، گلخانه، سالن‌ های ورزشی، تونل و پارکینگ‌ ها کاربرد داشته باشند. با پاسخ دادن به پرسش “جت فن آکسیال چیست؟ ” می‌توانید به صنعت و کسب‌ و‌ کار خود کمک بزرگی کنید. Jet Fan چیست؟
ابتدا با توضیح پایه‌ ای، شروع به آشنایی با جت فن آکسیال می‌ کنیم. فن‌ های آکسیال ایده اصلی تولید فن بوده است و از گذشته تاکنون توانسته جایگاه خود را در صنعت حفظ کند. کاربرد جت فن آکسیال در تهویه هوا، خارج کردن دود و آلودگی و گاهی اوقات تهیه هوای سالم و خنک است.

فن آکسیال در مقایسه با فن‌ های دیگر که اغلب دارای ۳ تا ۶ فن هستند، تعداد پره‌ های کمتری دارد. هرچه تعداد پره‌ ها بیشتر باشد، میزان جریان برای عملکرد فن‌ ها محدودتر می‌ شود. فن آکسیال دارای پره‌ های بلندی است که با صرفه‌ جویی در مصرف انرژی، باعث افزایش کارایی این نوع فن می‌ شود و میزان این صرفه‌ جویی نسبت به فن‌ های دیگر حدود ۱۰ تا ۴۰ درصد بیشتر است.

جت فن‌ های آکسیال، توربو ماشینی هستند که جریان یکنواختی را با استفاده از انرژی جنبشی ایجاد شده توسط دوران تیغه‌ های پروانه با یک سیال ایجاد می‌ کند. در جت فن‌ های آکسیال به علت عدم وجود نیروی گریز از مرکز، فشار خروجی کمتر است. این نوع جت فن‌ ها، هوا را به‌صورت محوری و به ‌موازات شافتی که تیغه‌ ها را به چرخش در می‌ آورد، عبور می‌ دهند.

اجزای مختلفی گرد هم آمده و جت فن آکسیال را به وجود آورده که در ادامه به برخی از آن‌ ها اشاره می‌ شود.

الکتروموتور:
مهم‌ ترین قسمت هر جت فنی، الکتروموتور آن است که عامل چرخش پره‌ ها است پس باعث شروع فعالیت دستگاه است. هرچه قدر کیفیت موتور بالاتر باشد توانایی جت فن برای فعالیت و تحمل فشار هایی از قبیل حرارت و فشار، بیشتر می‌ شود.

بدنه:
بدنه جت فن نقش محافظت از اکثر اجزا سیستم را به عهده دارد و متناسب با محیط جنس بدنه آن از گالوانیزه داغ، فولاد ضد زنگ یا دیگر جنس‌ های مناسب با شرایط است.

جعبه اتصال:
برای اتصال سریع و آسان در خارج از بدنه فن استفاده می‌ شود. جنس متناسب با کاربرد جت فن آلومینیوم یا فولاد است.

پروانه فن:
باتوجه‌به جت فن و کاربرد آن، جنس و اشکال مختلفی دارد.

گارد محافظتی و دیفلکتور:
برای محافظت و ایمن‌ سازی دهانه ورودی از گارد و برای کنترل جهت جریان خروجی از دیفلکتور استفاده می‌ شود.

“الکتروموتور،بدنه، و پروانه، اصلی از مهم‌ ترین اجزای سیستم جت فن‌ ها هستند.”

اجزای جت‌ فن‌ها را بیشتر بشناسید.

جت فن‌ های آکسیال دارای انواع مختلفی هستند از جمله:

جت فن آکسیال ملخی یا پروانه‌ ای (Axial propeller Fan)
جت فن آکسیال پره‌ای (Vane axial Fan)
جت فن آکسیال لوله‌ ای یا اگزاز فن کانالی (Tube axial Fan)

Propeller axial jet fan:

تیغه‌ های کوتاه و بلند که باریک و تاب خورده‌ اند، به یک توپ ثابت متصل‌ اند و مجموع آن‌ها توسط یک محفظه قرار می‌ گیرد؛ این محفظه بر جریان هوا تأثیر بسیار کمی دارد. پروانه‌ های این نوع جت فن، پلاستیکی یا فلزی هستند. هنگامی‌ که جت فن کوچک باشد، پروانه‌ ها به الکتروموتور کوپله‌ ای متصل می‌ شوند اما وقتی جت فن بزرگی داشته باشیم، پره‌ها به الکتروموتور فول تسمه می‌ شوند. کارایی این جت فن تا حدود ۷۵% است و با استفاده از تیغه‌ های aerofoil، بازده کارایی جت فن به ۸۰% نیز می‌ رسد.

Vane axial jet fan:

در تونل و کانال‌ ها کاربرد دارد و صدای بیشتری نسبت به سایر انواع جت فن تولید می‌ کند. جت فن پره‌ ای نسبت به سایر جت فن‌ های آکسیال کارآمدترین طراحی را دارد. یک فاصله قوی و محکم در بین نوک تیغه و محفظه فن وجود دارد. شکل و تعداد تیغه‌ ها بر عملکرد جت فن تأثیر دارد و به علت وجود پره‌ های ساکن، توانایی تحمل فشار بیشتری را دارد.

Tube axial jet fan:

به‌صورت استوانه‌  ای هستند که شکل خاص جت فن باعث افزایش کارایی می‌ شود. نوک پره‌ های فن با قاب استوانه‌ ای فاصله کمی دارد. در سیستم‌ های HVAC کاربرد دارد. چرخ‌ های جت فن در لوله‌ های استوانه نیازی دمپر ورودی و خروجی ندارد.
“تمامی جت فن‌ های آکسیال در فشار پایین قادر به فعالیت هستند اما در کنار مزایای زیادی که دارند، آلودگی صوتی زیادی ایجاد می‌ کنند.”

جت فن‌های آکسیال را می‌توان به شکل‌های مختلفی نصب کرد‌.

• جت فن آکسیال سقفی
• دیواری
• کانالی

جت فن آکسیال به علت مزایای زیادی که دارد یکی از قدیمی‌ ترین و پراستفاده‌ ترین فن‌ های موجود در بازار است. تولید جریان‌ های مناسب، تعمیر و نگه‌ داری آسان‌ تر، زیبایی، توانایی کارکردن حتی با سرعت کم هوا، تخلیه هوای آلوده، جلوگیری از وقوع حوادثی مانند آتش‌سوزی و انفجار، تنوع بالای جت فن، ظرفیت بالا برای جا‌به‌جایی هوا، نیاز به فضای کمتر، نصب آسان، قیمت مقرون‌ به‌ صرفه و صرفه‌ جویی در مصرف انرژی.
در ادامه مقاله، نکات ضروری که هنگام خرید باید به آن‌ ها توجه داشت، گردآوری شده‌ اند.
ظرفیت جا به‌ جایی هوا، منبع دقیق حرارت، فشار استاتیکی جت فن، عملکرد فن، طول عمر فن، ابعاد و جنس پره‌ ها، موتور تک‌ فاز یا سه‌ فاز، اسیدی یا بازی بودن محیطی که جت فن نصب می‌ شود، دمای محیط و در نهایت رطوبت محیط.

انواع جت فن آکسیال از نظر کاربرد

فن آکسیال خانگی: پروانه‌ های فن آکسیال خانگی در اندازه‌ های متفاوتی وجود دارد و با افزایش مقدار هوا و اندازه محیطی که نیاز به تهویه هوا دارد، اندازه پروانه‌ ها افزایش می‌ یابد. این نوع فن‌ ها بیشتر در سرویس‌ های بهداشتی و حمام دیده می‌ شود.
فن آکسیال صنعتی: در کارخانه‌ ها و کارگاه‌ ها استفاده می‌ شود و نیازمند به موتور قدرتمند و پروانه‌ های بزرگ برای تهویه حجم زیادی از هوا در مدت‌ زمان کوتاه است. اکثر فن‌ های صنعتی برای تأمین قدرت خود از موتور سه‌ فاز استفاده می‌ کنند که باعث صرفه‌ جویی در میزان مصرف انرژی می‌ شود.
فن آکسیال نیمه‌صنعتی: فنی که از نظر قدرت و اندازه در حد وسط فن آکسیال صنعتی و خانگی باشد و در فروشگاه‌ ها استفاده می‌ شود.

برای آگاهی از کاربرد انواع جت فن و  قیمت جت فن صنعتی ، میتوانید مقالات مرتبط در سایت را مطالعه نمایید.

نصب جت فن:

پس از انتخاب جت فن آکسیال مناسب محیط نوبت به نصب آن می‌ رسد که نیازمند دقت بسیاری است.
در ابتدا باید سربندی اتصالات الکتروموتور بررسی شود تا از حوادث ناخواسته پیشگیری شود. چرخش پروانه باید هم‌ راستای فلش جت فن باشد. در صورت نیاز به کانال، کانال‌ های ورودی و خروجی با رعایت ابعاد و ضخامت مناسب طراحی و نصب شود برای جلوگیری از آلودگی صوتی بیش از حد نرمال از اتصالات و فلنچ‌ های مناسب با رعایت فاصله موردنیاز، استفاده شود. برای یکنواخت کردن سیال هوا بهتر است ۵/۱ برابر قطر دهانه ورودی فن، کانال مستقیم وجود داشته باشد. برای اتصال بین کانال و فن از لوله پلاستیکی یا برزنت استفاده شود. پس از نصب کابل برق، آمپر مصرفی باید متناسب با مشخصات الکتریکی فن کنترل شود و نصب تابلو ی برق دارای کنتاکتور و بی متال، کنترل فاز، کلید قطع و وصل ضروری است. بر اساس وزن و ابعاد دستگاه، فونداسیون حدوداً ۲۰ سانتی‌ متر بزرگ‌تر از شاسی فن که دارای صفحه‌ های فلزی برای اتصال به شاسی دوم فن است، ساخته شود. هفته اول پس از راه‌ اندازی، آچارکشی و تنظیم پروانه باید بررسی شود و پس از آن باید بازدید ماهانه دستگاه و آچارکشی انجام شود‌. در صورت وجود لرزش‌ های غیرمعمول، جت فن را به‌صورت خاموش کنید تا عیب‌جویی صورت گیرد.

جت فن آکسیال نقش پررنگی در صنعت، از بین برد آلودگی، پیشگیری از حوادث ناخواسته و تهیه هوای مناسب و سالم در مکان‌ های سرپوشیده دارد، پس از آشنایی با اجزای مختلف جت فن آکسیال و انواع مختلف آن، باید به نکاتی که هنگام نصب باید رعایت شود، توجه کرد. عوامل زیادی مانند توجه نکردن به شرایط اقلیمی محیط، توان موتور و رعایت ‌نکردن نکات برای نصب جت فن می‌ تواند خسارت‌ های مالی و جانی ناخواسته را در پی داشته باشد. سعی ما در این مقاله بر این بود که شما را از این خطرات آگاه کنیم.